Merk Van Dobben verdwijnt uit supermarkt

Kroketten- en bitterballenmerk Van Dobben verdwijnt op termijn uit de supermarkt als gevolg van de fusie tussen de snackfabrikanten Royaan en Ad van Geloven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De NMa geeft toestemming voor de fusie tussen de eigenaars van de merken Van Dobben (Royaan) en Mora (Ad van Geloven), maar alleen als het fusiebedrijf afstand doet van als retailmerk. Het moet de merknaam Van Dobben in licentie geven aan een concurrent, die vervolgens 6 jaar de tijd krijgt om een merkwijziging door te voeren. In de snackbar blijft Van Dobben wel gewoon verkrijgbaar.

Volgens de NMa zou de combinatie van Royaan en Ad van Geloven een te sterke marktpositie krijgen op het gebied van kroketten en bitterballen. Dat zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor prijs en kwaliteit. Dankzij de gestelde voorwaarden blijft er iets te kiezen in het diepvriesvak van de supermarkt, aldus de marktmeester.

Er volgen nu gesprekken met aandeelhouders van de twee bedrijven om te kijken of de fusie onder de door de NMa gestelde voorwaarden door kan gaan. 'Wij denken voor dat proces nog enige tijd nodig te hebben', zegt topman Peter Doodeman van Ad van Geloven. Volgens de twee snackmakers maakt de verkoop van Van Dobben aan snackbars, cateraars en horeca het leeuwendeel van de totale productie en omzet uit.

Bron: ANP.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie