'Nederlanders gaan massaal Tour de France kijken'

De Tour-kijker stemt af op NPO1. Reclame tijdens de Tour-uitzendingen wordt niet gewaardeerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondanks de dopingschandalen van de afgelopen jaren wordt Nederland de komende weken Tour de France-gek. Dat blijkt uit een enquête onder een representatieve groep Nederlanders door onderzoeksbureau Vostradamus.

Nederlanders zeggen de Tour massaal voor de televisie te gaan volgen. Ruim een kwart kijkt alles. Niet alleen de etappes, maar ook de programma’s eromheen. Onder mannen is dat zelfs een derde. Anderen kijken of zoveel mogelijk etappes, of alleen de belangrijke ritten of als het hun uitkomt. De meesten kijken thuis. Een op de twintig ook op het werk. Slechts 18 procent van de Nederlanders kijkt helemaal geen Tour de France.

Bij de kijkers zijn de Tour-uitzendingen van de NPO veruit favoriet. 71 Procent kijkt naar de uitzendingen van de Tour de France op NPO1. Bijna een op de vijf mensen kijkt naar het Belgische Sporza of Eurosport. Meer dan de helft is van plan ook de achtergrondprogramma’s van de NPO te gaan kijken, onder meer het nieuwe programma NOS Studio Tour met Dione de Graaff en Gert van ’t Hof. Wilfred Genee trekt met zijn Tour du Jour op RTL7 bijna 40 procent van de kijkers.

Aan reclame tijdens Touruitzendingen hebben de kijkers niet zo’n boodschap. Meer dan de helft houdt er niet van en kijkt liever even op tablet of telefoon als er reclame komt. Twee op de vijf stellen de speciale spotjes van Nederlandse bedrijven gericht op de Tour of rond Nederlandse renners op prijs. Een op de vijf mensen kijkt daar met extra aandacht naar.

Ruim 46 procent van de Nederlanders is anders naar de Tour de France gaan kijken door de dopingschandalen van de afgelopen jaren. De sport is voor hen minder aantrekkelijk geworden. Bovendien wordt er nog steeds getwijfeld of sommige goed presterende renners wel ‘schoon’ zijn.

Kijkcijfers proloog
De cijfers van de Stichting Kijkonderzoek bevestigen dat de Tour de France populair blijft. De rechtstreekse uitzending van de proloog in Utrecht wist zaterdagmiddag 1,5 miljoen kijkers (6+) te trekken op NPO 1. Dat is marktaandeel van 58 procent. Bijna 2 miljoen mensen keken zondag de tweede etappe van de Tour de France. De rit van Utrecht naar Neeltje Jans was daarmee het op één na best bekeken programma van de dag. Alleen het Journaal van 20.00 uur trok meer kijkers (2,25 miljoen).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie