Netto reclame-inkomsten radio dalen met 3,5 procent

Het aantal radioadverteerders nam in 2015 toe, maar ze gaven gezamenlijk minder uit.

Dat blijkt uit zojuist bekendgemaakte cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). In 2015 waren de netto reclame-inkomsten 225 miljoen euro, in 2014 was dat nog 233 miljoen. De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen (12,5 miljoen).

Het aantal adverteerders nam toe van 1.782 in 2014 naar 1.939 in 2015. Cijfers van Nielsen laten zien welke branches en adverteerders het meeste besteden aan radioreclame. De top 3 is ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening op drie.

Ziggo is wederom de grootste radioadverteerder in 2015. Renault liet haar radiobesteding met 50 procent stijgen en is nu nummer 2. Retailers Kruidvat en Lidl volgen op 3 en 4 en Volkswagen staat vijfde.

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: &;Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau. Er zijn veel groeikansen, want fors meer adverteerders hebben de weg naar radio gevonden. Zij zullen de goede werking van radioreclame - gemiddeld verdien je acht keer je radio-investering terug - ervaren hebben. Dat is een mooi perspectief voor dit jaar.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie