[Onderzoek] Online influencers vinden creatieve manieren om content te verzilveren

Alleen maar voor de lol bloggen is verleden tijd

Influencing agency Cherry LAB heeft voor het tweede jaar op rij onderzocht hoe online influencers hun succes commercieel aanwenden. 130 online influencers gaven inzicht. 58 procent heeft een bereik groter dan 25.000 unieke bezoekers per maand, 19 procent gaat voorbij de 100K. 57 procent ziet zichzelf als blogger, 2 procent als vlogger. 90 procent van de respondenten is ouder dan 26 jaar, slechts een vijfde is man.

Professionaliseren

Cherry LAB ziet dat online influencers zich professionaliseren. Waar in 2015 nog 75 procent blogde met als belangrijkste doel om zijn passie te delen en 23 procent alleen ‘voor de fun’ content deelde, kan inmiddels een ruim kwart (27%) van zijn bestaan als online influencer leven. Een aanzienlijk percentage van 67 procent heeft dit zich als doel gesteld.

Zich laten betalen

94 procent van de online influencers ontplooit andere activiteiten dan het creëren van content. Zo laat 59 procent zich betalen voor social media posts, 57 procent laat zich strikken voor reviews tegen betaling, 60 procent voor het schrijven van artikelen voor andere media. 18 procent is het gezicht van een merk, 24 procent verkoopt foto’s, 14 procent organiseert events. Bovendien geeft 37 procent workshops of deelt zijn online expertise tegen een vergoeding.

Instagram

Op welke sociale media zijn de influencers actief? Instagram wint; maar liefst 96 procent gebruikt dit kanaal dagelijks. De top-5 wordt aangevuld met Facebook (91%), Twitter (76%), Pinterest (36%) en Snapchat (22%).

Commerciële ambities

De online influencers leggen de lat hoog wat betreft commerciële ambities. In de toekomst is er maar 7 procent die geen commerciële activiteiten wil aanbieden. Mogelijkheden die influencers zien om geld te verdienen zijn: het plaatsen van betaalde social media posts (36%), gezicht zijn van een merk (36%), workshops geven en spreken over online expertise of schrijven voor andere media (34%), verkopen van e-boeken (31%), organiseren van eigen events voor volgers of zichzelf aanbieden als gids/inspirator(29%), eigen merchandise (28%), verkopen van foto’s (25%).

Op de foto: succesvolle blogger en vlogger Anna Nooshin

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie