Philips doet het goed: 32% meer merkwaarde

Shell is nog steeds het meest waardevolle merk van Nederland, maar verloor wel 8,1 miljard euro aan merkwaarde. Dat blijkt uit het rapport ‘Brand Finance Netherlands 50’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

heeft voor dit jaarlijkse rapport de grootste merken van Nederland getoetst en geëvalueerd om te bepalen welke merken het krachtigst en het meest waardevol zijn. 

Nieuw

Dit jaar bevatten de resultaten voor het eerst ook een merkwaardering op het gebied van intellectueel eigendom, uitgevoerd door Novagraaf, adviesbureau op het gebied van intellectueel eigendom.

Philips

Philips staat net als vorig jaar op de vierde plaats, maar zag een groei van bijna 2 miljard euro naar een totale merkwaarde van 8 miljard. Het bedrijf begon eind vorig jaar met een

Shell

Het verlies van Shell wordt mede veroorzaakt door de druk op de olie- en gasprijzen waardoor wereldwijd de marges in de sector worden uitgehold. Shell heeft echter hard gewerkt aan een plan om activa af te stoten en zo 10,9 miljard euro te genereren om de boeken sluitend te maken.

Stabiele groei

Brand Finance: ‘Het merendeel van de Nederlandse merken in de top50 kende namelijk een sterke of tenminste een stabiele groei van de merkwaarde. De waarde van alle Nederlandse merken in de top vertegenwoordigen een totale merkwaarde van 101 miljard euro tegen een waarde van 95 miljard euro vorig jaar.’

DSM

DSM doet het helemaal goed: de merkwaarde groeide in één jaar tijd met ruim 90 procent. Het merk stijgt met zes plaatsen naar de 29de positie. Brand Finance: ‘In 2011 ging DSM met een ingrijpende merkvernieuwing van start en daar lijkt het chemiebedrijf nu de vruchten van te plukken. De stijging wordt echter niet alleen verklaard door deze merkvernieuwing; DSM scoort dit jaar veel beter op elementen als maatschappelijk verantwoord ondernemen en medewerkerstevredenheid. Twee elementen die in Brand Finance’s Brand Strength Index een cruciale rol spelen en dus medeverantwoordelijk zijn voor de indrukwekkende groeicijfers.’

Uit het rapport blijkt dat vooral een aantal financiële instellingen merkwaarde heeft verloren. De betrokkenheid van de Rabobank (op plaats 5, net als vorig jaar) bij de heeft niet alleen geleid tot het vertrek van bestuursvoorzitter Piet Moerland, maar heeft ook de reputatie van de Rabobank flink beschadigd. De merkwaarde daalde dan ook met 13 procent naar 4,9 miljard euro.

Met het oog op de denationalisatie is met name de daling van de merkwaarde van ABN Amro (van de 11e naar de 12e plaats) met 11 procent (naar 2,3 miljard) slecht nieuws voor de Nederlandse overheid, meent Brand Finance.

ING

ING (op plaats 2) is een van de weinige banken die de merkwaarde dit jaar zag stijgen. Maar als gevolg van de staatssteun die de bank in het recente verleden ontving en ter versterking van de financiële reserves heeft ING verschillende bedrijfsonderdelen, zoals ING US en delen van de verzekeringstak, afgestoten. Het verzekeringsdeel van ING, waaronder Nationale Nederlanden, ING Insurance International, ING Life Japan en ING Investment Management International, zal verder gaan onder een nieuwe naam: NN. Als gevolg hiervan zal de merkwaarde van het merk ING volgend jaar naar verwachting tot circa 40 procent lager zijn. Of de lancering van NN het verlies aan merkwaarde bij ING kan compenseren, moet volgend jaar duidelijk worden.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie