Premium

Ronald McDonald als horrorclown in nieuwe anti-plofkip-campagne van Wakker Dier

Wakker Dier zet campagne voort want: 'Ondanks mooie woorden en het groene logo serveert McDonald's nog steeds plofkip.'

Het is op de kop af 5 jaar geleden dat Wakker Dier startte met . De stichting meldt dat supermarkten inmiddels vergevorderd zijn met het omschakelen naar een diervriendelijkere kip. &;Maar&;, zegt Wakker Dier, &;op andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Zo staat het nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines. Het wordt hoog tijd dat ook zij de plofkip in de ban doen. Te beginnen bij de grootste en bekendste restaurantketen van ons land, McDonald’s.&;

Frontale aanval
Daarom komt Wakker Dier nogmaals met een televisiecommercial die de plofkip van McDonald&;s aan de kaak stelt. Een klein jaar geleden opende de stichting ;s met de &;plofkipjes-spaaractie&;, met in de hoofdrol Fatty (ongezond snelle groei), Blisty, (pijnlijke voetzweren), Puffy (snel last van hitte) en Cripple (kreupelheid). Dat viertal wordt ook in de nieuwe commercial weer opgevoerd. Ook de bekende kindervriend Ronald McDonald wordt opgevoerd in de commercial, maar dan in de rol van horrorclown die de plofkipjes bedreigt.

;s!

Plof
Wakker Dier zegt in een toelichting: &;McDonald’s is het grootste horecabedrijf van Nederland met maar liefst 248 restaurants en drie miljoen gasten per week. Ondanks de vele mooie woorden over verduurzaming op de website en het nieuwe groene logo, is alle kip die zij serveert nog steeds plofkip. Dit op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden, een smartphone aan extra leefruimte en een eigen controlesysteem, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.&;

Marketingcommunicatiespecialisten zeiden vorig jaar aanleiding van de plofkipjescampagne: &;McDonald’s zou moeten zeggen: ;

 

Voedselveiligheid versus dierenwelzijn
Vorig jaar zei McDonald&;s in een reactie dat Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over de kip die het fastfoodrestaurant verkoopt. McDonald&;s: &;Ieder kipproduct van McDonald’s voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat. (...) McDonald’s zet zich in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers, die wij constant monitoren. Bovendien hanteert McDonald’s strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn dan nationale en Europese wetgeving vereist.&;

Zelfde standpunten
Het statement dat McDonald’s nu als reactie geeft op de campagne van Wakker Dier, verschilt niet veel van dat van een jaar geleden. De fastfoodketen vindt dat Wakker Dier nog altijd een ernstig vertekend beeld schetst over zijn kip. McDonald’s hamert nog steeds op kwaliteitsnormen en voedselveiligheid en benoemt nu specifiek het verschil in perspectief: ‘Wij voldoen samen met onze leveranciers aan de eisen en normen die in Nederland en Europa gelden voor dierenwelzijn – en gaan hierin zelfs verder. Ook bij de productie van ons kippenvlees nemen wij altijd de balans tussen dierenwelzijn, maar ook milieu en betaalbaarheid voor onze gasten in acht. Wakker Dier doet dat niet en beoordeelt uitsluitend op haar dierenwelzijnstandaard zonder oog te hebben voor andere factoren. Dat is ons bekend en wij verschillen daarin van perspectief. Wakker Dier wil daar niet van horen, maar wij zijn altijd bereid uitleg te geven over onze keuze in deze balans tussen mens, dier en milieu.’

2018
Vorig jaar meldde McDonald’s dat het op dat moment een pilot aan het uitvoeren was met een leverancier en het Wageningen University & Research centre. McDonald’s toen: ‘Daarbij streven we naar het verbeteren van dierenwelzijn door kippen meer daglicht en afleiding te bieden.’ McDonald’s doet geen uitspraken over de uitkomsten van die pilot. Wel zegt de fastfoodketen dat het in samenwerking met leveranciers aan het inventariseren is hoe het dierenwelzijnsverbeteringen bij het reguliere kippenras (het ras dat Wakker Dier ‘plofkip’ noemt), nog meer kunnen optimaliseren met  meer daglicht, strobalen en zitstokken bij al onze leveranciers. McDonald’s: ‘Hierbij streven we naar een volledige implementatie van deze verrijkingen in 2018 bij alle Nederlandse kipleveranciers voor kipproducten van McDonald’s in Nederland.’

Te zwaar voor zitstokken
Wakker Dier gaat van deze aankondiging niet op de banken staan. De stichting reageert zo: ‘McDonald’s geeft hier dus aan dat zij niet van plan zijn om naar een langzamer groeiend ras om te schakelen, zoals alle supermarkten inmiddels wel doen of al hebben gedaan. De veel te snelle groei zorgt voor ontzettend veel welzijnsproblemen, en die los je niet op met daglicht en strobalen. Het is nog maar de vraag of de plofkippen überhaupt gebruik kunnen maken van de zitstokken als ze iets ouder en zwaarder zijn (lees: 4 weken).’

Vegetarisch
Wakker Dier stelt dat als McDonald’s mens, dier en milieu echt belangrijk zou vinden, zij haar klanten vaker vegetarisch eten zou voorschotelen en minder plofkip en koeien. Pas dan zijn ze echt duurzaam en diervriendelijk bezig.’

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie