SKO sluit tweejarig contract met Kantar Media Audiences voor meting online commercials

Het gaat om het meten van online commercials op een zo breed mogelijk aantal platforms.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor een centraal onderdeel van haar nieuwe strategie heeft SKO een nieuw contract gesloten met Kantar Media Audiences. Het gaat hierbij om het meten van online commercials op een zo breed mogelijk aantal platforms. Het betreft in ieder geval alle campagnes die ingekocht worden bij voor dit project aangesloten exploitanten, en campagnes ingekocht via PMA-bureaus.

Het doel is om een marktbrede, transparante en controleerbare standaard neer te zetten. De eerste data worden in het derde kwartaal van 2014 verwacht. SKO streeft ernaar om een maximale marktdekking per 1 januari 2015 te realiseren.

Het aanbod van online video groeit, zo ook het aantal online commercials. Deze zijn er in verschillende vormen: pre-rolls, mid-rolls en post-rolls. SKO start vanaf nu met het meetbaar maken van online commercials. Alle online video-campagnes die door de bij PMA aangesloten bureaus gepland worden, zullen gemeten worden door Kantar Media Audiences. Ook campagnes die geserveerd worden door bij SKO aangesloten exploitanten, worden gemeten volgens deze standaard die in opdracht van SKO wordt geleverd. Aangesloten exploitanten zijn momenteel de SPOT zenders, Sanoma, TMG en Videostrip.


De basis van de metingen van SKO is ‘VAST’, dat staat voor ‘Video Ad Serving Template’. Deze standaard beschrijft de vorm waarin de ad server en de video player informatie uitwisselen over video advertising. Door het gebruik van VAST wordt het complexe aanleverproces voor online videoadvertenties vergemakkelijkt.


Doel is om te komen tot correcte en uniforme data m.b.t. online videocommercials. Deze censusdata zullen onderdeel worden van de online videocijfers, maar ook los aan de markt worden geleverd.

Bas de Vos (Directeur SKO) zegt hierover: &;We gaan met de start van dit project een zeer belangrijke vervolgstap zetten in het meten van de relevante onderdelen van het videogedrag in Nederland. Dat betrouwbare data over Online Commercials daar een cruciale rol in spelen is evident.&;

De Vos maakt niet bekend welke andere onderzoeksbureaus meedongen naar het contract. Ook wordt niet openbaar gemaakt welk bedrag met het tweejarig contract is gemoeid.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie