Toename bestedingen autoreclames in Q1

De Nederlandse mediabestedingen voor reclamecampagnes aan personenauto’s zijn in het eerste kwartaal weer verder toegenomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de eerste drie maanden van 2012 werd er in Nederland bijna 88 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 17,5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau . Vooral de bestedingen binnen het A-segment stijgen explosief (+164%). De bestedingen binnen radio (+44%), dagbladen (+36%) en buitenreclame (+55%) lieten de grootste groei zien. De mediabestedingen aan bedrijfswagens en aan online media vallen buiten deze analyse.

De verwachting is dat de komende maanden de mediabestedingen zullen blijven toenemen. Dit komt omdat de autoverkopen onder druk staan en per 1 juli zullen de CO2 emissie-eisen worden aangescherpt. Modellen die nu nog in de gunstige bijtellingsklasse vallen zullen door de automerken extra onder de aandacht worden gebracht, licht Lars de Vries van Adfact toe.

In het eerste kwartaal van 2010 werd nog 66,5 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2011 was dat 75 miljoen en nu in de eerste drie maanden van 2012 staat de teller op 88 miljoen euro. Dat is 13 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt voornamelijk op conto van Renault (+68%), Citroën (+54%), Toyota (+103%), Volkswagen (+185%) en Nissan (+73%). Renault is in Q1 met 8,5 miljoen euro de grootste adverteerder, Opel (7,7 miljoen) en Citroen (7,5 miljoen) volgen.

Tv blijft het populairst onder de autoadverteerders. Er is ruim 44 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, dat is helft van de totale bestedingen aan autoreclames. TV laat een lichte stijging zien van 2,6 procent. Vooral de bestedingen aan radio (16 miljoen), dagbladen (18 miljoen) en buitenreclame (8 miljoen) lieten de grootste groei zien. Dit valt te verklaren uit het hoge aandeel actiereclames in het eerste kwartaal.

De reclamebestedingen binnen het A-segment zijn met 22 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar explosief gestegen. In dezelfde periode van 2011 kwam de teller niet verder dan 8,3 miljoen euro. Dat is een stijging van bijna 165 procent. Voor het eerst is hiermee het A-segment het segment waarbinnen het meest wordt besteed. De grootste adverteerder in het A-segment is Renault met de Twingo (3,8 miljoen) gevolgd door de Peugeot 107 (3,4 miljoen) en Citroën C1 (3,3 miljoen).

Top 5 Q1 en Q2 2012
1. Renault (+68%) 8,5 miljoen euro
2. Opel (+36%) 7,7 miljoen euro
3. Citroen (+54%) 7,5 miljoen euro
4. Toyota (+103% 7 miljoen euro
5. Peugeot (- 14,1%) 6 miljoen euro

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie