Typisch online gedrag voor Nederlanders

Met de ‘Consumer Barometer' biedt Google inzicht in het online gedrag van consumenten over de hele wereld. De 2014 editie is uitgebreid met nog meer data en inzichten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door René Zeedijk

Waar zijn wij nu benieuwd naar? Het online gedrag van Nederlanders natuurlijk. We gissen wat af met zijn allen: mobiel is hèt device voor jongeren; ouderen bereik je beter op tablet; apps zijn steeds meer achterhaald. Een greep uit een aantal veelgehoorde stellingen. Wat is waar? We raadplegen de Google Consumer Barometer voor de feiten.

De typische Nederlander
Het verbaast vast niet dat wij per gebruiker met het hoogst aantal apparaten met internet verbonden is: 3,6 devices per persoon. Daarvan gebruikt 51% een tablet, één van de hoogste percentages ter wereld. Vlak daarop iss mobiel het meest gebruikte device. Hoe vaak we online zijn? Ongeveer elke dag, over alle leeftijdscategorieën van 16 - 54 jaar. Vanaf 55+ daalt het dagelijks gebruik iets naar 73%. Maar dan nog een goed percentage.

Internet in de customer journey
Welke rol heeft internet in de customer journey van de Nederlander? 26% gebruikt internet alleen om te zoeken voordat zij tot aankoop overgaan. Hiermee scoren wij één van de hoogste percentages binnen Europa. Internet is dus een belangrijk middel in de oriëntatiefase van consumenten.

Maar we doen meer online, dan alleen winkelen. Vooral kijken van online video stijgt enorm. In een  vertelde Dax Vercauteren, verantwoordelijke bij Adform Benelux, al dat video steeds meer aan populariteit wint. Zo te zien niet alleen aan adverteerderskant, maar ook aan consumentenzijde. Hiermee sluit de adverteerder dus naadloos aan op het gedrag van de consument. Maar liefst 49% kijkt online video voor entertainment of als inspiratiebron.

Wat leren wij hieruit?
Het online gebruik over verschillende devices zorgt dat ieder device een eigen rol heeft in de customer journey. Zo start de oriëntatiefase veelal een aantal dagen voor het aankoopproces. Internet wordt vooral gebruikt voor het vergelijken van producten en prijzen, het lezen van reviews en inspiratie opdoen. Hiervoor blijft de computer het meest gebruikte device. En uiteindelijk gaan we voor de daadwerkelijk aankoop toch het liefst naar de winkel. Al volgt online op korte afstand. Online research blijft een belangrijk middel in de beslissingsfase van de customer journey, zowel voor on- als offline aankopen.

Kortom, leer je consument kennen en maak maak een combinatie van on- en offline marketing, want ook de consument maakt moeiteloos een combinatie van on- en offline middelen.

René Zeedijk is managing partner van MediaScience, gespecialiseerd in realtime marketing

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie