Van medewerkers naar merkwerkers

Opinie | 28 maart 2012, 13:20

Vanochtend tweette Rik mij een link over branded content. Ik vroeg/vraag me af waarom er nog steeds zo weinig, online althans, echte organisatieverhalen naar buiten gebracht worden?

Consumenten, doelgroepen, of beter gezegd mensen, zijn primair geïnteresseerd in het verhaal dat achter je bedrijf of product zit. Waarom heb je iets in de markt gezet? Wat gebeurt er op een dag binnen je bedrijf? Enzovoort. Dit soort verhalen kunnen makkelijk en geloofwaardig(er!) via medewerkers van een bedrijf verteld worden, dat heeft meer effect op gedrag en daarmee op koopintentie.

Vertellen wat mensen graag willen horen, is niet geloofwaardig, daarmee loop je snel aan de unieke kracht van je eigen merk en identiteit van een organisatie voorbij. Want het vertellen van een goed verhaal gaat over bewustwording van je eigen merk en of het verhaal zich ook waar maakt in de praktijk. Merkbeleving dus.

Hoe kan het dan toch zo vaak, dat als er een nieuwe product of dienst van een organisatie wordt geintroduceerd, marketeers en bureaus zich beperken tot een (online) actie? Waarom wordt er tegenwoordig, nu we de kracht van social media kennen, niet gebruik gemaakt van de bundeling van bijvoorbeeld alle medewerkers online bij elkaar?

Mooie marketeers en dito bureaus, maak van medewerkers online merkwerkers. Help ze online te brengen (als ze dat al niet waren) en betrek ze bij je marktbenadering, betrek ze bij je communicatie en als je durft nog veel meer...

Over de auteur

Reacties op dit artikel (13)

Comment author avatar
Avatar

Rik de Fluiter

(28 maart 2012, 15:32)
Leuk stuk Roos!

P.s. en die Rik ben ik...
Avatar

Leo Verdonck

(28 maart 2012, 16:30)
Mooie schreeuw Roos.

Veel organisaties hebben geen idee wat hun DNA/verhaal is. Jarenlang teveel marketingverhalen, marketingsausjes, sprookjes vertellen... Dat vertellen waarvan ze denken dat t hun producten/diensten etc verkoopt.... Vertellen wat ze denken dat men wil horen... Ik chargeer, maar toch. Te weinig organisaties leven hun eigen "beleving" ....
En dat geeft mij weer iets te doen ;0)
Avatar

Jacco

(28 maart 2012, 17:39)
Mooi om- en geschreven. Herkenbaar. Een gehoord argument om het niet te doen in mijn sector (ggz) is vertrouwelijkheid, privacy. In mijn ogen vooral koudwatervrees plus organisatorische aarzeling.
Avatar

Frank van Os

(28 maart 2012, 18:16)
Mooi betoog Roos! Aanvullend, waarom zijn er nog zoveel organisaties die, als dan een medewerker het mag vertellen, topmanagers en andere onbegrijpelijke specialisten opvoeren als woordvoerder, terwijl in deze tijd 'het publiek' juist het vertrouwen in deze types verliest en het verhaal wil horen van een persoon zoals hem- of haarzelf! Google in dit verband voor meer informatie maar eens naar de Edelman Trust barometer 2012 NL resultaten.
Avatar

Frans Pootjes

(28 maart 2012, 19:14)
Mee eens.

Maarrr. Vanaf het moment dat je medewerkers toestaat content te leveren moet dit wel gecoördineerd worden. Uit ervaring weet ik dat dit soort processen zeer moeilijk realiseerbaar zijn.

Iedere medewerker kan een brand-ambassador ziin maar hoe controleer je goed ambassadeurs-schap?

Wij werken met ons One Voice systeem waarbij wij
beleidsmakers en geselecteerde werknemers inzetten met oprechte content.

Het laatste wat je wilt is een discussie over salaris op Twitter of een uitspatting naar een concurrent op FB.

Terwijl ik dit schrijf ontwikkelt het sociale landschap zich verder.... Er komt steeds meer behoefte aan richting en mening.

Goed stuk dus!

Frans Pootjes
Tafel15
Crossmediaal bureau met een social hart :-)

j
Avatar

Jos Govaart

(29 maart 2012, 5:46)
http://www.coopr.nl
Mooi pleidooi Roos.Het heeft wat mij betreft alles te maken met hoe een organisatie in de basis omgaat met haar omgeving. Echte verhalen van mensen in organisaties komen overal vandaan. Van Boven, onder en midden. Een campagne of iets anders creatiefs maken is relatief veilig. Daar staat geen persoon als afzender onder, maar een merk. En vanuit een merk kun je eenduidig communiceren en heb je meer controle.
Daarnaast vragen als: hoeveel tijd kost het me en wat levert het op? Als je het wel doet dan zijn de effecten volgens mij langetermijn én blijvend. Maar als je bij een organisatie werkt die per kwartaal afrekent, dan zijn dit soort trajecten lastig. Maar blijf strijden, ik ben niet zo pessimistisch. Het kan alleen even duren.
Avatar

Mariana Oud

(29 maart 2012, 6:33)
Precies, Roos, en niet alleen voor commerciele bedrijven geldt dit! ook non profits en overheden die voortdurend op zoek zijn naar 'draagvlak' in de samenleving zouden het enorme potentieel van hun medewerkers op deze manier meoeten inzetten. Josh Bernoff (medeauteur van Groundswell) noemt in zijn boek "EMPOWERED" de merkwerkers HEROes (Highly Empowered Resourceful Operatives) Hij beschrijft met leuke cases hoe je van medewerkers merkwerkers maak. Aanrader!
Avatar

Michael Hompes

(29 maart 2012, 7:14)
Roos,
Mooi in lijn met het boek The Conversation Company van @steven_insites. Hoef je niet meer een eigen boek erover te schrijven ;)
Avatar

jan moor

(29 maart 2012, 13:42)
waarom wordt adformatie.nl toch steeds meer een spammers forum.... Sluireclame voor ieders bedrijfje in de reacties. bleehhhh

ontopic: goed, mooi, helder. fijn te lezen en spijker op de kop
Avatar

Frank van Os

(29 maart 2012, 14:34)
@Roos, dat is ook eigenlijk wat ik bedoel :-) Laat maar los die verhalen!

@Jan Moor, ik werk niet bij Edelman, mocht je opmerking over spammen gaan over mijn eerdere post. Ik vind dat onderzoek in dit verband gewoon interessant en relevant.
Avatar

jan moor

(29 maart 2012, 16:52)
@ Frank
nee, het ging om tafel 15

Gerelateerde items Merkwerkers Merkbeleving Socialmedia