Apple’s iWatch brengt niet het succes dat iedereen verwacht

Waar de iPhone zichzelf verkoopt, moet de iWatch moeite doen om leuk gevonden te worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit najaar verschijnt vermoedelijk de smartwatch van Apple. De verwachtingen zijn hooggespannen van deze - door volgers van Apple al tot ‘iWatch’ gedoopte - innovatie. Ik heb echter mijn twijfels. Sterker nog, ik verwacht er niet veel van.

Apple’s Next Big Thing
Hoewel Apple traditiegetrouw geen uitspraken doet over de verschijningsdatum en de kenmerken van deze nieuwe gadget, circuleren op internet geruchten over vormgeving, functies en zelfs prijzen. En alle hebben een uber-enthousiaste toon. Variërend van de &;nieuwste innovatie van Apple die ons leven vergemakkelijkt&; tot &;The Next Big Thing Since The iPad&;. Maar ik geloof er niets van. Waarom niet? Om twee redenen.

Een horloge is een overbodig mode-artikel
Jongeren dragen tegenwoordig nauwelijks nog een horloge. Om de tijd te ‘checken’ hebben ze toch al hun mobiel? Apple moet bij de doelgroep van de toekomst dus knokken tegen een negatief imago van de productcategorie. Maar ook vrouwen zie ik niet snel lopen met een horloge met standaard design. Voor hen is een horloge een expressiemiddel waar ze dus keuzevrijheid bij willen. Nou, vooruit, dat is dan nog op te lossen door een modulaire vorm te kiezen met cases, die net als met de iPhone te personaliseren is.

De ‘wil-ik-ook-hebben’ factor ontbreekt
Belangrijker vind ik dat de verwachte nieuwe functies van de iWatch weinig aanspreken. Hoewel de halve wereld mee-fantaseert over de mogelijkheden, beperken de suggesties zich veelal tot het meten van bewegingen en de interface met je iPhone. Apple moet ons echt verrassen, wil dit horloge niet verworden tot een veredeld sporthorloge. Want jongeren in mijn omgeving geven aan dat de notificaties op hun telefoon hen al te vaak afleiden. Nog meer verstoringen door een horloge willen ze niet.

Hoe ik dit allemaal denk te weten?
Gewoon door een betrouwbare marketingtoepassing. Het vroegtijdig aan de doelgroep tonen van het product, al dan niet in conceptvorm. En dan vragen naar reacties. Die zijn tot nog toe, helaas voor Apple, vrijwel allemaal negatief.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie