'De geschiedenis herhaalt zich'

In een ver verleden ben ik ooit begonnen met webwinkels.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er waren op dat moment (1999) 3 webwinkels die GSM's en abonnementen verkochten en mijn compagnon en ik waren er heilig van overtuigd dat een 4e webwinkel voor GSM's toch echt geen bestaansrecht had. Op dat moment hebben we er voor gekozen om een niche markt op te zoeken binnen de GSM's; accessoires.

Momenteel zijn er online ongeveer 123 webwinkels die GSM's aanbieden, vaak met wisselend succes, maar uiteindelijk is gebleken dat onze gedachte in 1999 niet de waarheid was. De markt was veel groter dan wij ooit konden overzien.

Als ik nu terugkijk naar de beginjaren van de ecommerce, zie ik dat alles wat we toen meegemaakt hebben we nu ook weer mee aan het maken zijn met mobile solutions (media, marketing, etc).

- Zo is er een groep ontwikkelaars & marketeers die al flink wat apps in de markt gezet hebben, waardoor het lijkt alsof elk bedrijf een app heeft en de markt vol is.

- Zo is er een groep van "jonge honden" die op prijs gaan concurreren om snel een portfolio op te bouwen.

- Onderling overleg tussen de ontwikkelaars & marketeers is minimaal.

- Goed personeel (eventueel met ervaring) moet je tussen een meerderheid van wannabee's zoeken.

- Elke "burger" denkt dat we allemaal wel even een nieuwe variant van angry birds aan het maken zijn of zojuist hebben uitgebracht.

- Voor klanten geldt de olympische gedachte, vaak is meedoen belangrijker dan winnen. Hierdoor blijft het onderscheidend vermogen ver achter bij de mogelijkheden.

Maar zoals ik in 1999 al gemerkt heb, zullen we nu ook wel zien dat bovenstaande zaken bij het volwassen worden van onze markt zullen normaliseren en dat er een natuurlijke shake out zal plaatsvinden van zogenaamde developers en klanten die kiezen voor kwantiteit ipv kwaliteit.

Als deelnemers aan deze markt kunnen we bovenstaande natuurlijk ook versnellen, alles in onze markt gaat sneller dan voorheen dus waarom dit niet.

Graag zou ik een kwartaal overleg opzetten voor alle developers & marketeers om ervaringen, kennis en kunde te delen. Gewoon om elkaar, de markt, de mensen en de klanten naar een hoger niveau te brengen.

Mobile Marketing NL 2012 (www.mobilemarketing.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie