Donald & Dagobert geven marketingles

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Buzzmarketing. Guerrilla. Beïnvloed de Beïnvloeders. PR. Free Publicity. Geloofwaardigheid. Celebrity Endorsement. Met die termen probeer ik op verjaardagen (vaak tevergeefs) uit te leggen wat we doen bij TBWA\Busted. Als die uitleg niet lukt, zeg ik meestal dat ik in de reclame werk, “maar dan net even anders”. Dan snapt zelfs m’n oudtante het ineens. Dat behoort nu tot het verleden. Geen uitleg meer. Voortaan stuur ik het hoofdverhaal van de Donald Duck van 14 januari 2010. Ik ben Donald Duck. Of Dagobert, daar ben ik nog niet uit.

(pdf, 6MB).
(Gedigitaliseerd zonder toestemming. Mocht Oom Donald hier bezwaren tegen hebben, let me know. Update: Donald vindt het prima, zie reacties hieronder)

Het Donald Duck-stripje is prima leerstof. Het leert ons dat alles ‘hip’ te maken is, zelfs de muts van oma (Hema). Het leert ons dat Celebrity Endorsement nog steeds werkt (Bugaboo bij Sex in the City). En het stripje leert ons dat schaarste nog steeds vraag creëert (Apple).

Maar Donald Duck (of eigenlijk Dagobert) legt ook een enorme paarse broeken-valkuil bloot: hoe ‘hipper’ een merk, hoe harder het gaat vallen als het straks ‘uit’ is (Nalden). Blaas jezelf niet op (Puma). Wordt geen mainstream als je hip wilt zijn, en wordt niet hip als je mainstream bent. Haal het maximale eruit als je het tipping point nadert maar: when your hot, stay cool. En als je dat allemaal niet aan wilt nemen op basis van een Donald Duck-stripje, dan moet je maar even de praktijkvoorbeelden opzoeken van de merken hierboven tussen haakjes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie