SXSW 2016 is een smörgåsbord voor marketeers

SXSW is als een lopend buffet voor marketeers. Letterlijk en figuurlijk.

Dat geldt natuurlijk voor de inhoud van het programma, maar ook voor de vorm van het festival en hoe bedrijven daar weer op inspelen met hun marketing richting de bezoekers.

Daarbij wordt geen enkel middel geschuwd. Meest in het oog springend zijn alle gratis borrels, meetups en parties. Gratis, omdat je er natuurlijk voor betaalt met je gegevens (via de RSVP’s en Eventbrite) en er online een soort hype over die feestjes wordt gecreëerd waar je braaf aan bijdraagt door erover te appen of te tweeten.

Regelmatig werd ik via het Whatsapp-groepje opgeroepen om naar een bepaalde locatie te komen omdat het er ‘zo leuk was’, om er daar vervolgens achter te komen dat de locatie ‘on capacity was’ en er alleen maar mensen in konden als er mensen uit kwamen.  

De Fear of Missing Out slaat onherroepelijk een keer toe gedurende de week, het gevoel dat het ergens anders leuker was… Maar daar zijn dan weer pilletjes voor ontwikkeld.

Die feestjes zijn overigens niet allemaal even gratis. Soms krijg je een bonnetje voor een of twee consumpties, soms is alle drank inderdaad kosteloos.

Omdat het RSVP-en zo moeizaam is, is er ook al weer een dienst die dat van je overneemt: , een app en service ontwikkeld specifiek voor SXSW. Voor 30 dollar melden ze je aan bij elk event.  

Spotify House
Sommige brands huren een locatie af voor één avond, sommigen voor meerdere dagen, zoals het. Deze staat overigens ook open voor niet SXSW-deelnemers en heeft daardoor grote aantrekkingskracht op de jeugd van Austin.

De eigen locatie komt in vele vormen en maten. Duitsland had zoals elk jaar weer een zeer succesvol en druk .

De Nederlandse aanwezigheid moet het doen met een zeer sober standje op de beursvloer, een lastminute actie vanuit . Niet geheel in lijn met onze internationale startup-ambities. En net als elk jaar was de consensus dat we volgend jaar nu toch echt serieus werk moeten maken van onze aanwezigheid, want met ca. 300 deelnemers staat Nederland toch op de 8e plaats in omvang (dit jaar moesten we voor het eerst Zweden voor laten gaan, maar Frankrijk, Italië en Spanje laten we nog steeds achter ons).  


Dan zijn er alle stickers en posters die overal opgeplakt worden. Plakteams zijn de hele dag bezig met het volplakken van elk stukje paal dat ze vinden kunnen. De palen zijn wel eerst omwikkeld met plasticfolie zodat de stickers ook weer te verwijderen zijn.

Poster en banners zijn zo intrigerend mogelijk, en maken in elk geval nieuwsgierig genoeg om het bijbehorende webadres eens in te tikken.

Lelijke T-Shirts. Why?
Ook T-shirts en andere give-aways blijven onverminderd populair. Maar kan iemand mij uitleggen waarom die shirts altijd zo verschrikkelijk lelijk zijn? Als het doel dan is om mensen met zo’n shirt te strikken om je levende billboard te zijn, is het dan niet veel effectiever om een mooi, subtiel, intrigerend en mooi ontworpen T-shirt te maken, eentje die mensen echt aan willen trekken? De realiteit is dat er heel veel heel lelijke shirts zijn, in foute kleuren, met veel te veel reclametekst op voor- en achterzijde. Die dus nooit gedragen worden. Gemiste kans.

De 28 seconden-pitch
En dan heb je nog de Amerikaanse marketeer zelf. Bijna zonder uitzondering in staat om goed te presenteren. Zichzelf en hun bedrijf.

Ik zat met iemand een biertje te drinken in het Zendesk-huis, toen er iemand op ons afkwam die even wilde inbreken in het gesprek. Ik dacht dat hij wel van het organiserende bedrijf was en dan kun je dat natuurlijk moeilijk weigeren.

Taye Marshall bleek echter van Gnack te zijn, een selfservice advertising platform waar brands zich kunnen verbinden met social media influencers (zowel grote als ook mensen met maar een paar honderd volgers)  om samen te werken aan user generated native marketing campagnes op Instagram of Snapchat.

Gooi er een kwartje in, en het hele verhaal komt eruit. You gotta admire it!

Oordeel zelf, de in 28 seconden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie