Trends op het gebied van online betalen

In het Utrechtse Hotel Houten vindt vandaag (4 maart) de negende editie van het Online Betaal Congres plaats. Het congres kent een soepele start en stipt om 9 uur wordt er afgetrapt met een welkomstwoord van de directeur van Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen. Hij verklaart nog even te moeten wennen aan het aanblik van een zaal vol professionals, daar hij een dag eerder nog carnaval vierde in het momenteel gekke zuiden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dagvoorzitter Douwe Lycklama van Innoplay geeft het startsignaal. Hierin belicht hij een aantal hottopics zoals de digitale munteenheid bitcoin. Daarnaast doet het woord ‘cross’ het goed. Hoe gaan we cross border betalen? En hoe is het betaalproces cross channel? Ook wordt de App van dit congres flink gepromoot. Er wordt een prijs beloofd voor de deelnemer die er het meeste gebruik van maakt. Je kunt er naast de programmering checken ook een status posten en de complete deelnemerslijst bekijken.

Voorspellingen

De ochtend staat in het teken van de voorspellingen. Eric van Vuuren trapt af als spreker. De 9 trends die de ontwikkeling van betalingsverkeer beïnvloeden komen aan bod. Eric is een van de experts van Shopping2020. Dit collectieve brein, bestaande uit 16 brancheorganisaties en waarin 19 expertgroepen hebben onderzocht hoe de consument (online) shopt in 2020. Een van de vele bevindingen uit het  is de belangrijkheid van de perceptie van veiligheid en bekendheid voor de consument. Vandaar dat momenteel iDeal het meest gebruikt wordt voor internetbetalingen. Toch is de consument positief: 52% van de transacties zal online plaats vinden (inclusief betalingen in fysieke winkels maar dan via tablets). De consument is beduidend positiever dan de experts van Shopping2020. Hun voorspelling is dat 36% van alle transacties online plaatsvindt. Het vroegtijdig vaststellen van de identiteit van de klant online behoort tot een van de negen trends. De klant haakt anders af als het shopproces te ingewikkeld is opgesteld. Niet alleen Shopping2020 oppert deze trend, ook Paul Afling van Thuiswinkel.org concludeert in zijn presentatie over het position paper  ‘Online betalen in Nederland 2014’ de belangrijkheid van de one-click-buy trend. De flow om over te gaan tot betaling moet zo kort mogelijk. Als de klant eenmaal ingelogd is moeten er direct betaalmogelijkheden zijn, het bezorgadres wordt automatisch ingevuld en de aflevermogelijkheid wordt bepaald door de consument. Mede door de opkomst van M-commerce wordt dit nog belangrijker.

Eelco van Wijk van Paypal presenteert ook zijn 6 voorspellingen van 2014. De stenen winkel, die het afgelopen jaren zwaar heeft gehad door de concurrentie van e-commerce, vecht terug, aldus Van Wijk. Dat wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe mogelijkheden van mobile. Uit een onderzoek van Paypal onder Nederlandse consumenten blijkt dat de gemiddelde maximale afstand tussen de smartphone en de consument 40 cm is. Van Wijk belicht de mogelijkheden van deze kans als nieuwe manier van communiceren met hun in-store klanten. Als de consument hier iets voor terugkrijgt, bijvoorbeeld korting als hij in-store is, is hij bereid om te accepteren dat de retailer hem trackt.

Praktische toepassingen in de middag

In de middag staat er meer variatie op het programma door middel van een demoplein en parallelsessies. De middag wordt gestart met een ietwat rommelig ‘Demoplein’. Vijf sponsoren zijn uitgenodigd om een verkooppraatje te houden en allen hebben ze de oplossing voor de evolutie die momenteel optreedt in het betaalproces. Als een soort van carrousel gaan alle deelnemers de stands op het plein af en als de toeter afgaat verplaatst men massaal door naar de volgende stand. Zo vertelt S&H de oplossing voor webwinkels door het monitoren van al het betalingsverkeer waar verschillende betaalaanbieders actief op zijn. En AfterPay ontzorgt haar klanten door het achteraf betaalproces op een consumentvriendelijke wijze inclusief het gehele debiteurenmanagement.

Tijdens een parallelsessie van de ING bespreekt Michel Drupsteen de pilot die ING in samenwerking met Rabobank en ABN AMRO uitvoerde over mobiele betalingen. In Leiden is er getest met de contactloze betaalpas, je houdt je bankpas maximaal 1 seconden tegen de kassa en je betaling (tot max 25 euro) is verwerkt. Bij bedragen boven de 25 euro zal wel een pincode ingevoerd moeten worden. Mobiel betalen is een eerste belangrijke stap in de wijziging van een betaalproces naar een gehele shopping experience. De komende jaren zullen online- en offline ervaringen verder naar elkaar toe groeien. Bij deze nieuwe technologie staat het gemak van de klant centraal. Maar een voordeel voor de retailer is dat men tijd wint (en dus geld) omdat het betaalproces sneller gaat. Een kanttekening is de uitrol van nieuwe pinapparatuur in de winkels, deze moet nog nationaal worden doorgevoerd.   

Het paradepaardje van de dag

Bitcoin is een hottopic van de laatste tijd en de kranten staan er vol van. Volgens het bitcoinpanel dat bestaat uit Wouter Vonk (Bitgild), Robert Reinder Nederhoed (BitMyMoney) en Joachim de Boer (De online drogist). Deze virtuele valuta fluctueert voortdurend, oplopend van 200 tot 900 euro in een aantal weken. Naast dat het een valuta is, is het ook een betaalsysteem. Er is geen centrale bank die bijvoorbeeld de waarde van de bitcoin bepaald. De transactiekosten zijn zeer laag. En omdat het enkel op internet bestaat zijn er geen cross border issues. De keerzijde is de koers en de negatieve berichten van de afgelopen tijd. De perceptie die momenteel bestaat van de bitcoin is dat het gehackt kan worden waarna je al je geld kwijt bent. Het panel doet zijn best dit te ontkrachten door te benadrukken dat dit echt de toekomst is. In eerste instantie is de bitcoin vooral gekocht als investeermiddel maar steeds meer consumenten willen iets doen met hun bitcoins daarom is het van belang dat webwinkels deze valuta accepteren als betaalmiddel. Webwinkels kunnen dan een deel omzetten in euro’s en een deel als ‘investering’ zelf behouden. Maar 100% omzetten naar euro’s kan ook als men het risico niet wil lopen. Op de vraag of er momenteel mensen zijn in de zaal die nadenken over de acceptatie van bitcoin als betaalmiddel, blijft het opeens stil in de zaal. Misschien moet deze vraag volgend jaar opnieuw gesteld worden..

Ter afsluiting

Terwijl het vrouwelijk publiek goed vertegenwoordigd is in het publiek is dit onder de sprekers van het OBC wel anders. Enkel het mannelijke geslacht is vertegenwoordigd in het programma. Een aandachtspuntje voor een volgende editie?

Enkele steekwoorden die een representatief beeld geven van de dag zijn: iBeacon, Cross-channel. E-mandates, mobiel betalen, de bitcoin en de shopping experience. Dit laatste steekwoord vergt wat extra uitleg. De channel van oriëntatie, selectie, transactie, distributie, tot en met de customer care na de aankoop gaan naadloos in elkaar over. Betalen mag niet meer de belangrijkste schakel in de keten worden. De gehele shopervaring staat centraal.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie