Tweetcops: de Twitterende agent

Deze intrigerende titel deed mij besluiten om dinsdag 17 april naar de Social Media Club te gaan in 070. Waarom zou een agent in vredesnaam moeten twitteren? Wat heeft hij te melden? Weet hij wel hoe dat moet? Een agent moet toch boeven vangen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Inderdaad. Dat is de kern van de politie. Boeven vangen. En om boeven te vangen heb je tips nodig. Hoe maak je dit nu laagdrempelig? En hoe kun je als tipgever zien wat er met je tips gebeurt? Hoe kun je zien waar de politie mee bezig is? Yep... Twitter.

De openingsvraag: Helpt social media de Politie?
Een Tweetpic met twee boefjes op een scooter, gefotografeerd door een gealarmeerde follower lijkt ons te vertellen: Ja.
Een foto anderzijds van een wild-plassende agent* in uniform lijkt ons te vertellen: Nee.

Een typische agent, je zou hem zelfs zonder uniform feilloos typecasten als agent, nam na de introductie het woord. Als snel werd duidelijk, deze man heeft een speurneus. Een digitale speurneus. Deze man wil boeven vangen en daar gebruikt hij (en een geselecteerd gedeelte van het corps) twitter voor. En andere tools. Face-recognitiontools, gekoppeld aan databases. En de social media experts in de zaal kregen een lesje. Een lesje social media door de man in blauw. Nederland is voorloper op Twittergebied, en ónze politie is wereldwijd zelfs voorloper met het inzetten van Twitter en andere Social Media speurneus-technieken.

Als mensen hun hele hebben en houwen online zetten, dan doen boeven dit ook. En vriendjes van boeven. Dat is traceerbaar en bijvoorbeeld koppelbaar met andere online profielen. Daarnaast kun je je wijkagent volgen op Twitter. Deze wijkagent kan aan zijn volgers vragen om zaken in de wijk in de gaten te houden. Er is een bijvoorbeeld melding van een overval. De agent kan direct na de melding zijn volgers vragen om de locatie in de gaten te houden, eventueel foto’s te maken en signalementen gade te slaan. Dát is nog eens betrokkenheid en efficiëntie.

Anderzijds kunnen mensen in de wijk laagdrempelig meldingen doen. Daarop kan de wijkagent razendsnel kan reageren of ter plekke op onderzoek gaan. Zo blijft de burger een onbezorgde en betrokken burger. Daarnaast wordt ook de beeldvorming van de politie helder, een stukje Blauw-Branding. Wat doet ons blauw op straat nu? Het geeft de burgers het gevoel dat de wijkagent makkelijk te benaderen is, en dat is ook zo. Heel simpel, heel doeltreffend. Dus meneer de agent, als twitter helpt om de wijk veilig te houden, dan help ik daar graag aan mee.

Check de Social Speurneus: www.politie.nl/haaglanden/projecten/volgdepolitieoptwitter.asp

*(Buiten de bebouwde kom mag je op sommige plekken volgens artikel zus-en-zo, als je echt héél nodig moet, even pinkelen... werd collegiaal mede gedeeld.)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie