Twitter ga ajb (nog) niet naar de beurs!

Twitter is een kwebbelgezellig en o zo waardevol medium, en biedt een scala aan mogelijkheden voor branding, customer care en community building, maar een beursgang, nee, nog even niet doen. Eerst moet de internationale babbelbox groeien naar honderd miljoen gebruikers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gek genoeg tweette bijna niemand erover. Het digitale kwebbelkanaal Twitter overweegt een gang naar de beurs. Ontdekten hackers van het Amerikaanse weblog TechCrunch dat met die kraak zo'n 300 vertrouwelijke documenten in handen kreeg. Die bleken dermate vertrouwelijk, dat ze het bij Twitter helemaal niet erg vonden dat TechCrunch die op het wereldwijde web gooide. En ja, da weet je het eigenlijk wel. moeten zoveel mogelijk mensen lezen. Want op de inhoud van die vertrouwelijke documenten waren ze bij Twitter apetrots. Het bedrijf had immers de afgelopen maanden o zo lucratieve deals met Google, Facebook en Microsoft afgeserveerd. Met een speels lachje bijna.

Dat ze bij Google met grijpgrage ogen naar Twitter kijken, da’s niet verwonderlijk. Nieuws dat je via Google zoekt, is atijdl oud. Via Twitter ben je on the spot van breaking news. Kijk naar de aanslag in Mumbai of dichterbij huis de crash van vlucht 1951 van Turkisch Airlines. Twitteraars brachten als eerste het nieuws en bleven dat als eerste brengen, en werden daarmee soms zelf nieuws. En dat maakt real-time search interessant. Niet voor niks hebben onder mee Facebook en Hyves op real-time search ingezet. Met real-time search heeft Twitter een gouden ei gelegd.

En Twitter heeft meer van die eitjes. 40 miljoen mensen gebruiken tot nu de dienst waarmee je gratis kunt vertellen wat je doet in berichtjes van maximaal 140 tekens (‘tweets’). Die verstuur en lees je via je computer of mobiele telefoon, zodat je altijd en overal in contact kunt zijn met anderen en de wereld om je heen. Niet gek dat veel online watchers geloven dat Twitter andere communicatiekanalen als e-mail gaat overvleugelen.

Twitter is tevens een waardevol medium voor branding, marketing, customer care en community building. En voor sales. Dell vertelde dat ze al een miljoen dollar omzet behaalden via Twitter, en tal van andere merken zullen Dell volgen. Ook voor kleine ondernemers en zzp’ers blijkt Twitter volgens het een bron voor nieuwe opdrachten en inkomsten.

Dus waarom naar de beurs? Twitter redt zich toch prima met de investeerders die de kwebbeldienst tot op heden met 55 miljoen spekten. Natuurlijk, ooit moet die financiële huppelgang naar Wall Street er komen, sterker, dat is noodzakelijk wil Twitter zelfstandig blijven. En een beursgang biedt zeker mogelijkheden. Toch Twitter-topmannen, wacht eerst nog even op nog meer gebruikers. De teller staat intussen op 40 miljoen wereldwijd en slaat nog dit jaar zeker door naar het dubbele. Mooi, maar groei eerst eens door tot honderd miljoen gebruikers, en ga dan verder praten. Zeg zelf: als je tientallen of zelfs honderden miljoenen mensen dagelijks actief aan je kunt binden, heb je allerhande mogelijkheden om daar geld mee te gaan verdienen.

Houd Twitter net als Google de eerste jaren simpel. Kijk hoe mensen het gebruiken en voeg op basis daarvan nuttige functies toe. Denk aan extra twitterfeatures voor een paar dollar per maand. Een paar advertenties op Twitter-pagina’s kunnen ook geen kwaad, sterker, die staan al verdekt op je homepage, zolang die maar geen kerstboom-allure krijgen. ‘Geconroleerde commerciële accounts’ is een ander commercieel proefballonnetje dat regelmatig uit de Twitter-burelen opstijgt. Want wat Twitter commercieel ook gaat aanbieden, het moet wel passen bij de gebruikers, anders is het met de site rapido afgelopen. Dat is meer populaire internetbedrijven overkomen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie