Wearables en banner advertenties, een goede combinatie?

Wearables zijn hot. Horloges, armbanden, brillen en zelfs kleding zullen binnen niet al te lange tijd allerlei apps draaien. Nog meer dan op je mobieltje zijn compacte, gestroomlijnde en taakgerichte gebruikersinterfaces nodig. Blijft er hierdoor nog wel genoeg ruimte voor banners en gesponsorde advertenties?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op je mobieltje valt het gelukkig allemaal nog wel mee met de overlast van advertenties. Apps laten deze meestal onopvallend en terughoudend zien. Vaak steeds op dezelfde, bescheiden plaats op het scherm. Je kunt jezelf daarom redelijk eenvoudig trainen er slechts met een half oog naar te kijken. Als je toevallig toch een interessante aanbieding langs ziet komen dan kun je altijd direct besluiten te reageren. Zie hier het succes-mechanisme van mobiele advertenties; onopvallend maar aanwezig. Banner advertising is hierdoor uitgegroeid tot een zeer belangrijke omzetgenerator in de mobiele industrie met een geschatte waarde van meer dan 3.5 miljard euro in 2013, alleen al in Europa.

Advertenties kijken op je horloge
Hoe anders is dit niet voor de komende golf aan wearables. Ondanks dat de markt voor wearables nóg groter is dan die voor mobieltjes moet het advertentiemodel worden aangepast om hier ook succesvol te zijn. Er zijn namelijk belangrijke verschillen tussen het plaatsen van banners op het schermpje van je wearable en je mobiele telefoon; wearable apps zijn persoonlijker, hebben een andere gebruikersinterface en zijn veel vluchtiger:

  • Wearables staan nog veel dichter bij ons dan het mobieltje en sluiten soms, zoals bijvoorbeeld de Google bril, direct aan op onze zintuigen. Kortom, er is geen ontsnappen mogelijk. De informatie wordt zó direct gepresenteerd dat je je niet meer selectief af kunt sluiten. Adverteren op dit soort apparaten zal daarom snel de verzadigingsgrens bereiken en adverteerders zullen voorzichtig moeten experimenteren waar de grenzen liggen.
     
  • Het schermoppervlak van wearables is zeer beperkt. Ze zijn nog compacter dan mobieltjes en hebben een kleiner scherm. Het overzichtelijk laten zien van veel informatie op postzegelformaat is al niet makkelijk, het combineren van app en advertentie op een enkel scherm zal een flinke uitdaging zijn voor de interaction designer. 
     
  • Apps voor wearables zijn zeer vluchtig. Vaak zijn het hele kleine apps die snel geraadpleegd worden en weer net zo snel van het scherm verdwijnen. Denk hierbij aan de tijd, je calorieverbruik, hartslag, een melding van je navigatieapp. De tijdruimte om hier te adverteren is minimaal en zal de gebruiker snel afleiden van de informatie die hij nodig heeft op dat moment. Een reclameblok tijdens het navigeren is zeker niet iets waar mensen op zitten te wachten, of het verplicht bekijken van een advertentie tijdens het hardlopen voordat je je hartslag kunt uitlezen is ook geen goed idee. Een splash screen met advertentie vertraagt de gebruiker teveel bij wat hij wil doen, een advertentie achteraf wordt niet meer gezien.

Kortom, het adverteren op wearables is niet zo eenvoudig als dat het op het eerste gezicht lijkt en verschilt in meerdere opzichten van het adverteren op de mobiele telefoon. Het eenvoudigweg plaatsen van banners voor, tijdens of na het gebruik heeft nadelen. Alternatief is het afbeelden van advertenties als het apparaat niet gebruikt wordt. Maar op die momenten ziet de gebruiker de advertentie natuurlijk niet. Misschien is de slimste keuze om helemaal niet te adverteren op wearables, maar deze gebruiken als intelligente sensor - en dus niet als weergavemedium voor advertenties.

Het verzamelen van data
Waar wearables namelijk wel heel erg goed in kunnen zijn is in het verzamelen van gegevens. Wearables kunnen nog veel meer specifieke details van het gebruikersgedrag in beeld brengen dan mobieltjes, juist omdat ze zo dicht bij ons staan. Deze gegevens kunnen dan vervolgens in andere kanalen, of zelfs door andere bedrijven, gebruikt worden om te adverteren of om de gebruiker gewenste persoonlijke aanbiedingen te doen. Google is met Google Now al bezig met het testen van zo’n systeem van data-aggregatie.

Zo een toepassing kan leiden tot allerlei nieuwe businessmodellen waarbij wearables big data genereren die dan vervolgens wordt geanalyseerd, eventueel doorverkocht, en aansluitend wordt gebruikt voor een gepersonaliseerd advertentievoorstel via andere media. Of dit dezelfde maatschappelijke acceptatie zal krijgen als de huidige banner advertenties is natuurlijk nog maar de vraag, zeker met het zich snel ontwikkelende privacybewustzijn van de consument, maar de technische mogelijkheden liggen er voor klaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie