Wisselkoers van privacy deel 2

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twee jaar geleden verscheen een column van mijn hand, getiteld: Hierin de centrale stelling: Privacy wordt nieuw geld; iets wat je kan opgeven in ruil voor wat anders. Wat nodig is, zo schreef ik, is een waardebepaling en wisselkoers, anders is het niet volwassen. En tot besluit de lezersvraag: wie doet er een voorzet voor zo’n waardebepaling en wisselkoers?

Onthutsend eigenlijk, hoe iets wat vooraf slim lijkt, achteraf dom blijkt te zijn. Domme vraag natuurlijk. Wie doet een voorzet voor zo’n wisselkoers?

De markt zelf natuurlijk! Had ik moeten weten.Laat de markt maar schuiven…

Er zijn er vast meer, maar een kleine negen maanden later is er nu ; een location based service app waarmee de consument op haar telefoon locatie-relevante aanbiedingen krijgt: een biertje in het café waar ze zit. En nu komt het: ze kan betalen door haar gedrag (in café X zitten en een biertje merk Y drinken) te delen, door op Hyves, Facebook of Twitter te zetten. Betaal Sociaal heet dat.

Ik vind het top …. Kleine steekproef onder familie en vrienden. De volgende trend lijkt zich af te tekenen. Hoe ouder, hoe kleiner de kans dat ze het zouden gebruiken. Jeugd pakt onbekommerd het voordeel en post naar hartelust.Dat je zo niks hoeft te doen voor wat extra content op je profiel is misschien wel een extra prikkel. Vijftien jaar en ouder zijn de meningen verdeeld: ik zou het gebruiken, anderen peinzen er niet over. 'Ik zou me schamen.'

Kan ook onbekendheid zijn met het fenomeen privacy-currency. Ik denk dat alles went. Boven de 65 zou het argument ‘schaamte’ trouwens zijn kracht kunnen verliezen. Immers, wie maakt je nog wat na je 65e? Ik post, dus ik besta.

Weten we nu alles over privacy-currency? Nee, natuurlijk niet. Er zijn alleen maar meer vragen. Is een post op Hyves meer waard dan op Facebook of een tweet? Maakt het uit of ik post of mijn buurman. Is de ene privacy meer waard dan de ander? Sjopper zou ook een knop, ‘nee, bedankt ik betaal wel’ moeten inbouwen om meer te weten te komen. Kortom: het is nog maar net begonnen. We zitten in de steentijd van de online privacy-currency.

(Full disclosure: ik ben betrokken bij een start-up die onder de naam Mibaai white label location-based services aanbied)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie