‘Brand New China’: met de auto van Shanghai naar Rotterdam

Start van een wekelijks videoverslag van een reis met enkel Chinese merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rogier Bikker rijdt met Maren Striker van China naar Nederland, met alleen Chinese merken achter zich. Op Adformatie doet Rogier de komende maanden verslag van de reis. “We willen laten zien dat China innovatief en ambitieus is, een ‘Brand New China’”.

Nog twee dagen
Ik sta tussen de dozen in mijn woonkamer in hartje Shanghai. Het is 11 uur s ‘avonds en ik ben gespannen. Maar het is niet het type stress die ik afgelopen vijf jaar heb ervaren als medeoprichter van een Nederlands marketingbureau in Shanghai. Er kloppen geen klanten op de deur. Integendeel, mijn goede vriend Maren staat in de deuropening. “Nog maar twee dagen te gaan!”, zegt hij opgetogen.

We gaan van Shanghai naar Rotterdam rijden, met de auto. Wat begon als een idee bij een biertje, veranderde in een jaar van voorbereidingen. De reis duurt drie maanden, beslaat 20.000 kilometer en voert ons door 11 landen langs de voormalige Zijde Route.



Onderbroeken
Het is meer dan een road-trip. We reizen namelijk met alleen Chinese merken: een Chinese auto, Huawei smartphones, camera’s, outdoor-gear, Lenovo laptops, Xiyouji kleding en Braos zonnebrillen. Zelfs onze onderbroeken zijn van Chinese makelij. Al deze merken, sommigen (nog) onbekend in Nederland, sprongen op ons idee dat we ‘Brand New China’ noemen.


Brand New China staat voor het laten zien dat China niet alleen maar de copy-cat of fabriek van de wereld is. Ik heb China drastisch zijn veranderen sinds mijn eerste bezoek 12 jaar geleden. Ik had het geluk om afgelopen jaren met de meest ambitieuze Chinezen in aanraking te komen. Zodoende heb ik de gedreven en innovatieve kant van China ontdekt. Gefrustreerd met de vaak negatieve perceptie van China in de wereld, vond ik het tijd dat iemand opstond om te zeggen, “China is cool!”

Awarenessprobleem
Dat er een misperceptie is over Chinese merken, werd bevestigd door de reacties van de Chinese merken die we benaderden. Ze stonden te springen om aan de wereld te laten zien dat ze hoogwaardige producten leveren. En dat een Nederlander het ‘nieuwe’ China verkondigt, vinden ze schitterend.

Echter, Chinese merken hebben naast een imagoprobleem, ook een awareness-probleem. Slechts 2-7 procent van de Europese consumenten kan spontaan een Chinees merk noemen. Terwijl 70 bedrijven op de Global Fortune 500 lijst uit China komen. In Nederland is hier wellicht een verandering in gekomen sinds de recente intrede van Huawei op de Nederlandse smartphonemarkt.

Automerk BYD, wat toepasselijk staat voor ‘Build Your Dreams’, was de eerste die het Brand New China project omarmde en zegde een auto toe. Een BYD F5, nog niet verkrijgbaar in Nederland, maar daar komt binnenkort verandering in.
Ik ontmoette het automerk op hun Europese hoofdkantoor in Rotterdam. Tijdens mijn meeting met de marketingafdeling kwam de managing director Europa binnenlopen en zei enthousiast “Let’s build this dream!” Het vertrouwen in mij (ik kan namelijk nog geen autoband verwisselen) en het lef dat het merk toont, veranderde dit project van een idee tot realiteit.

Dat was eind vorig jaar. Een half jaar later leverde ze onze ‘brand new’ auto af in Shanghai. Waarna we alleen nog onze spullen moesten pakken en afscheid moesten nemen van ons dagelijks leven in Shanghai. Gelukkig nemen we wel een beetje China met ons mee.

Tijdens de reis bericht ik wekelijks over de reis met een video-aflevering. Ben je enthousiast, volg ons dan ook op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie