Coox: levens redden terwijl je kookt

Malaria: 700.000. Aids: 1,7 miljoen. Koken op open vuur: 4 miljoen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De aantallen doden die jaarlijks wereldwijd vallen tijdens het koken, zijn bedroevend. Omdat ze niet anders kunnen, koken 2,9 miljard mensen op open vuur. Met hun COOX wil Stichting HIER klimaatbureau een einde maken aan de ongezonde, tijdrovende en milieubelastende praktijken.

“De is een stoer en trendy kooktoestel om buiten te grillen, bakken, wokken en stoven, maar tegelijkertijd een levensreddend kooktoestel in ontwikkelingslanden”, zegt projectleider (foto).

Hier een COOX, daar een COOX
“De COOX verbruikt bijzonder weinig hout, zo’n vijftig procent minder dan vergelijkbare kooktoestellen. Dat is beter voor het milieu. Bovendien is de verbranding veel vollediger zodat weinig rook vrijkomt, wat de gezondheid spaart. De vrouwen, die traditioneel hout sprokkelen, houden tijd over. Die kunnen ze besteden aan andere zaken, bijvoorbeeld kinderen helpen met huiswerk of hun eigen ontwikkeling. Bij COOX werken we vanuit het principe: ‘hier een COOX, daar een COOX’. Van elke COOX die we hier in Nederland verkopen gaat vijftien euro naar projecten in ontwikkelingslanden. Met dat bedrag wordt daar één kooktoestel voor een gezin betaalbaar gemaakt.”

Kooktoesteltekort
“In 2014 zijn we een campagne gestart. Wie hier kookt op een COOX, zorgt ervoor dat in een ontwikkelingsland veilig en schoon op een kooktoestel wordt gekookt. Op dit moment willen we vooral de problemen rondom koken op open vuur en het kooktoesteltekort in ontwikkelingslanden onder de aandacht brengen. Met onze campagne, waar we al veel media aandacht mee hebben behaald, laten we mensen op een leuke en toegankelijke manier kennismaken met het product: een kooktoestel dat voor ontwikkelingslanden is ontworpen, zetten wij hier op de markt als een tuinproduct.”

Een container vol
“De COOX is een project van Stichting . Sinds 2006 is deze organisatie actief bezig Nederlanders op een positieve en creatieve manier te betrekken bij de oplossing van het klimaatprobleem. Met twee collega’s, een PR’er en een campagnemanager, werk ik aan het COOXproject. Daarnaast zijn de HIER-directeuren zeer betrokken bij het project. Toen ik twee jaar geleden begon bij HIER kwamen we op het idee om een cookstove te importeren voor de Nederlandse markt. We kozen de COOX omdat deze én al bijna een miljoen keer is verkocht in ontwikkelingslanden en daarom een bewezen product is, én omdat hij er erg leuk uit zag, wat voor verkoop op de Nederlandse markt wel belangrijk is. De import bleek een groot succes. De eerste container was binnen een mum van tijd verkocht. We verkopen bij zowel eenmans- als speciaalzaken, bij Bol.com en bij Dille & Kamille. Inmiddels hebben we al meer dan tweeduizend exemplaren verkocht en er zit flinke groei in de verkoop.”

www.coox4climate.nl
Onlangs hebben we in het leven geroepen, een platform waarop je je CO2 kan compenseren via cookstove projecten in ontwikkelingslanden. Zo kan je hier in Nederland klimaatneutraal leven, door in arme landen mensen te steunen met een schoon en gezond kooktoestel. We merken dat zodra mensen zich bewust worden van het kooktoesteltekort in ontwikkelingslanden, ze graag hun steentje willen bijdragen. Daarbij speelt het begaan zijn met het milieu mee, en daardoor kunnen wij ons richten op een brede doelgroep: van hippe jongeren tot 60-ers die veel bezig zijn met de natuur.”

*) Bekijk de met de tien innovatiethema’s waarin Accenture in 2015 de Awards uitreikt. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Matthias Baggerman.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie