Frans Hendrikx (Omnisense): "AR neemt QR gedeeltelijk over" [Visie Mobile 2014]

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mobile marketing heeft het afgelopen jaar veel meer betekenis gekregen. Simpelweg omdat de penetratiegraad en het gebruik van mobiele apparaten in 2013 is geëxplodeerd. Het aantal bedrijven en organisaties met mobile in hun strategie neemt wel geleidelijk toe, maar de echte versnelling zal pas in 2014 plaatsvinden als ‘always on and connected’ door free Wi-Fi en 4G werkelijkheid wordt. De vraag is dan niet meer of passende, location based content er toe doet, maar of je in staat bent geschikte content op de juiste plek voor de juiste doelgroep aan kunt bieden.

Veel bedrijven en organisaties (inclusief marcombedrijven) blijken echter nog veel moeite te hebben met omdenken en traditionele marketing te verrijken met mobile marketingtechnieken. De wijze waarop content wordt aangeboden moet veel meer dan nu nog vaak het geval is op de specifieke kanalen afgestemd worden en met elkaar in verbinding gebracht door de inzet van de QR code of AR.

De tijd van experiment of ongebreideld gebruik van QR codes is nu echt wel over. En de vraag of QR codes inzetten voor campagnes wel zinvol is is met het aantal geslaagde cases ook wel beantwoord. Na een chaotische hype gedreven start hebben QR codes ondertussen een vaste plaats veroverd binnen de marcommix van tools om de mobiele consument te wijzen op de beschikbaarheid van extra informatie op internet. Het ziet er zelfs naar uit dat de QR code in 2014 aan een tweede leven begint als onderdeel van mobiele betaal-en loyaltysystemen.

Augmented Reality zal de functie van de QR code gedeeltelijk overnemen. Vooral de toepassing van AR zal een grote vlucht nemen in printcampagnes. Het succes daarvan zal overigens sterk afhangen van de manier waarop Layar –als belangrijkste vertegenwoordiger van AR- en adverteerders er in slagen het grote publiek te bereiken met toegevoegde content die er voor de mobiele consument er werkelijk toe doet. Content die niet alleen verrassend is maar ook stimuleert tot vervolgactie.

Mobile zal in 2014 veel van het oude vertrouwde marketing denken en doen verdringen, maar gelijktijdig ruimte scheppen voor vernieuwing en nieuw elan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie