Naïeve marketeers?

Vorige week las ik een column in het TvM. Van Stephan Fellinger. 'Belofte maakt schuld.' Over de essentie van merken. 'Je belofte waar maken.' Een verhaal over hoe reclamebureaus hier vaak aan voorbij gaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Goed het is een column, maar ik vond het verfrissend om te lezen. De schrijver noemde zichzelf een naïeve marketingman. Hij zou graag zien dat bureaus vaker 'nee verkopen', als de situatie daar om vraagt. “Eerst samen terug naar de tekentafel, de kern van het merk, voordat we reclame gaan maken.” Eerst zorgen dat de belofte wordt waargemaakt. Want daar schort het maar al te vaak aan.

Focus op middelen
De stroom van reclames is de laatste decennia natuurlijk enorm gegroeid. Overal en altijd. Een nieuwe online wereld. Grote veranderingen, elkaar snel opvolgende ontwikkelingen. Totaal nieuwe businessmodellen. Maar vaak ook; een onevenredig grote focus op het middel.

Bedrijven struikelen soms over elkaar om maar niet achter te blijven. Ik hoef geen opsomming te maken. Die lijkt me bekend. Oplossingen voor vraagstukken van bedrijven worden gezocht in communicatie-/interactiemiddelen.

Angst om niet bij de tijd te zijn. De boot te missen. Controle te verliezen. ‘De klant is overal en altijd en daar moeten wij ook zijn.’ Dus, veel roepen, overal zijn en achter de klanten aanrennen. Dit terwijl veel merken misschien eerst eens de aandacht moeten vestigen op zichzelf. Het eigen merk en het waarmaken van de belofte.

Merken zijn net mensen
Want daar ligt de lange termijn winst. De relatie tussen een klant en bedrijf is eigenlijk niet veel anders dan je eigen relatie met mensen uit je omgeving. Wie vertrouw? Aan wie ben je loyaal? Dat zijn de mensen om je heen die alleen beloven wat ze kunnen waarmaken. Het niet mooier maken dan het is. Mensen die er voor je zijn als je ze nodig hebt. Die open en eerlijk durven zijn. Die weten wat jij belangrijk vind. Je weet wat je aan ze hebt. En je weet ze ook altijd te vinden.

Dat het voor veel grote bedrijven erg moeilijk is om een belofte waar te maken is geen geheim. Gevolg? Een gebrek aan vertrouwen en hoog switchgedrag. Geen loyaliteit.

Wat zou het dus mooi zijn. Een bureau dat een opdrachtgever terugstuurt met huiswerk. “Voordat we iets gaan roepen, via welk middel dan ook, gaan we eerst zorgen dat die belofte wordt waargemaakt.” Dát bepaalt uiteindelijk het succes van een reclamecampagne. Eerlijk, oprecht, duidelijk en vanuit expertise geadviseerd. Naïef, zoals u wilt.

Naïeve marketeers?
Maar zijn we er dan? De oproep van het bureau moet natuurlijk wel landen bij een naïeve marketeer. Mensen die ook beseffen dat ze met de nieuwe campagne, activiteiten op social media of bijvoorbeeld een nieuw product, iets gaan doen of roepen wat ze misschien niet kunnen waarmaken. Een middel inzetten wat eigenlijk haaks staat op hun imago of de rest van de dienstverlening.

Deze naïeve marketeers zullen de ogen eerst op de eigen organisatie moeten richten, in plaats van naar buiten. Duidelijk krijgen wat de kern van het merk is. Welke belofte het merk maakt naar de klant. En hoe, waar, door wie en met welke middelen deze belofte waargemaakt moet worden. En vervolgens zorgen dat dit ook gebeurd. Pas dan weer aankloppen bij het reclame bureau. De vraag is.

Hoeveel naïeve marketeers zijn er?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie