Netwerken vanuit de luie stoel.

Als ondernemer besteed je de nodige aandacht aan je klanten. Je levert je producten en diensten met een hoge kwaliteit. Afspraken kom je stipt na. De loyaliteit van je klanten hangt daar immers vanaf. Maar naast het koesteren van je bestaande klanten ben je voortdurend op zoek naar nieuwe klanten. Je bezoekt bijeenkomsten, bedrijvenclubs en business events. Maar nu zijn er de niet te stuiten social networks. Netwerken vanuit de luie stoel. Werkt dat? Met welk doel?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onderwerpen over strategie en beleid kwamen vroeger aan de orde in de directiekamers. Dat is veranderd. Met het ontstaan van ‘’social media’’ en social platforms als Linkedin, Facebook, Twitter denkt iedereen na over het beste aanbod in de markt en hoe we dat vertalen in ons beleid en strategie. Via de virtuele weg wordt kennis gedeeld. Door deze feedback komt een groot reservoir aan kennis beschikbaar. De markt wordt daardoor transparant. Snelle schakelingen zorgen voor snelle aanpassingen in de markt. Je aanwezigheid op het Web is onvermijdelijk. Daar gebeurt het. Het niet hebben van een website is haast onbestaanbaar. Zorg voor een actieve deelname op het virtuele kanaal en je telt mee.

Hoe ver gaan we?
Je flirt met de markt. De kunst is deze flirt niet als een bedreiging maar als een kans te zien. Recent vertelde een ondernemer mij dat een deelname aan twitter een “must” was. Na mijn inspanningen voor een goede en een actieve deelname op o.a. Linkedin, zag ik twitter nog als een overbodig soort exhibitionisme. Wie interesseert zich in waar ik ben en wat ik doe in 180 karakters. Toch ging ik het twitter onderwerp positief zien. Er zijn altijd mensen en bewegingen die interessant zijn om te volgen. Je maakt optimaal gebruik van je ”dooie”momenten. Op tijdstippen die je zelf bepaalt. Nu ook belangrijke multinationale ondernemingen het twitteren hebben ontdekt als onontkoombaar medium, geeft het nieuwe inzichten in bereikbaarheid.
“Heb je wel eens geprobeerd om bijvoorbeeld te bellen? “ sprak de ondernemer met onverholen enthousiasme. Ja, dat lukt dus niet. Met geen mogelijkheid. Belscripts, keuze menu’s. en overbelaste (onderbezette) lijnen zorgen voor veel irritatie. Met Twitter is je bereik vele malen groter om de gewenste antwoorden op je vraag te krijgen. Test maar uit. Ik was om.

Wie volgt?
Nu zelfs instituten als van mening zijn dat het gebruik van sociale netwerken een belangrijke aanvulling is op de meer traditionele communicatie kanalen, lijkt een doorbraak niet meer te stuiten. De nieuwe mogelijkheden worden gezien als effectieve instrumenten om snelle en adequate informatie uit te wisselen. Weg met de stoffige brochures, nieuwsbrieven met vaste huisstijlen en maand- en kwartaalbrieven met obligate meningen en altijd positieve berichtgevingen. Informatie is sneller en veelsoortig. Ik juich het toe. Ik ga meedoen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie