PR is dood, gelukkig komt de Chief Community Organizer eraan

PR-goeroe Robert Phillips: 'we leven in een tijd van post truth, post pr'

&;The title was the choice of my publisher&;, aldus Robert Phillips, auteur van het boek &;Trust me, PR is dead&;. Het prikkelt zeker zo’n boektitel, en de keuze voor Phillips als keynote voor een bijeenkomst op 20 oktober van de Masters Corporate Communication van de Erasmus Universiteit is helemaal spannend te noemen.

Twijfel

Phillips was ruim 25 jaar één van de leiders van PR-gigant Edelman. Reden voor zijn vertrek was zijn toenemende twijfel over de werking van het PR-vak. Phillips: &;We leven in een tijdperk van "Post truth, post trust, post PR", een tijdperk van leiderschapscrises, het veelvuldig falen van zowel ondernemingen (Deutsche Bank, Volkswagen) als van politiek (Brexit, Trump)”. Volgens Phillips heeft het communicatievak zich daarbij tot medeplichtige gemaakt door met technieken als spinning en framing een bijdrage te geven aan het instandhouden van de status quo en de hiërarchische verhoudingen.

Dialoog

Maar het kan anders: volgens Phillips ligt de toekomst in het ‘public leadership’, dat uitgaat van ‘society first’, het belang van een sterke wisselwerking tussen organisaties en de samenleving Organisaties die ‘Common good’ als centrale waarde stellen, de organisatiedoelen aan maatschappelijke doelen weet te koppelen en met de maatschappij daarover het gesprek willen aangaan, niet bang is voor afwijkende meningen en zich kwetsbaar wil opstellen. Toekomstmuziek? Phillips noemt Buurtzorg, Triodos Bank en Unilever als goede voorbeelden van organisaties die nu al zo’n aanpak volgen. Riskante aanpak? &;The more you embrace risks, the more trusted you will be.&;

Chief Community Organizer

Deze nieuwe aanpak vraagt een totaal andere invulling van de communicatiefunctie: de Chief Communications Officer wordt Chief Community Organizer; &;from ‘curator’ to "catalyst”. Een communicatiefunctie die niet langer geobsedeerd is door de meetbaarheid van het eigen werk, maar wel oog heft voor het accountable zijn van het eigen handelen.

Rake observaties

Phillips heeft een aantal rake observaties. Natuurlijk wijkt zijn vertrekpunt, de ‘Anglo-Saxon’ stijl van communicatie af van ons Rijnlandse denken, en is niet alles wat hij zegt één op één op onze situatie toepasbaar. Maar zijn oproep tot een kritisch bekijken van ons vak en het herdefiniëren van onze rol snijdt hout. Ik daag de nieuwe Logeion voorzitter Wieneke Buurman uit om dit vanuit onze beroepsvereniging te doen!

Meer weten over het boek van Phillips: lees het van Saskia ter Kuile op Communicatieonline en download een met samenvatting.
Een transcript van zijn verhaal is downloadable via de .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie