Prijs en kosten bepalen automarkt

Consumenten in Europa kiezen steeds vaker voor goedkope, energiezuinige voertuigen. De prijs, de energiezuinigheid, de veiligheid en het comfort zijn in toenemende mate bepalend voor de keuze van het voertuig. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De milieuvriendelijkheid van de auto wordt minder vaak meegewogen bij de aankoop en ook het belang van het uiterlijk van het voertuig verdwijnt steeds vaker naar de achtergrond.
Tweehonderd managers uit de internationale auto-industrie werkten mee aan het jaarlijkse onderzoek. Van hen geeft ruim 90 procent aan dat de energiezuinigheid van het voertuig de komende jaren het belangrijkste criterium zal zijn bij de keuze. Qua type voertuig verwacht de sector de komende vijf jaar meer vraag van de consument naar plug-in hybride voertuigen. Bijna 40 procent van de onderzochte bedrijven ziet de vraag naar dit type voertuigen de komende vijf jaar toenemen. Andere vormen van aandrijftechniek, zoals de pure, elektrische auto en de normale hybride variant, lijken tot 2018 terrein te verliezen.
Volgens de bedrijven in de sector wordt de koopbeslissing door de consument steeds vaker bepaald door pure financiële overwegingen dan door de wens om een bijdrage te leveren aan het milieu. Kampinga: 'Hoewel het besef van de gevolgen van de voertuigkeuze voor het milieu langzaam toeneemt, kent de consument er vooralsnog weinig prioriteit aan toe. Het is met andere woorden mooi meegenomen als de auto milieuvriendelijk is, zolang het maar niets extra kost. In plaats daarvan zoekt hij in toenemende mate naar een efficiënt voertuig met minder pijn aan de pomp dat ook nog eens minder onderhoud behoeft en langer meegaat.'

Uit het onderzoek van KPMG blijkt ook dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen de opkomende landen en de gevestigde landen als het gaat om de beleving van de consument. 'In de ontwikkelde landen zet men min of meer een stap terug en vormen betaalbaarheid, zuinigheid en efficiëntie de belangrijkste criteria bij de aankoopbeslissing', constateert Haijo Kampinga, bij KPMG Advisory verantwoordelijk voor de automobielsector. 'De keuze valt dan ook in het algemeen op de compacte voertuigen. Dat verklaart waarom men verwacht dat de verkoop van een merk als Dacia in West-Europa tot 2019 met zo’n 14 procent zal toenemen. In de opkomende landen zien we een omgekeerde trend. In landen als China en Rusland kunnen steeds meer mensen het zich veroorloven om een relatief dure auto aan te schaffen. Dat betekent dat de consument in deze landen ondanks de hoge benzineprijzen en de gevolgen voor het milieu kiest voor relatief milieuonvriendelijke modellen, zoals de SUV, de pick-up en de MVP.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie