Programmatic buying maakt de belofte van mobile waar

Volgens een rapport van IAB maakte 85 procent van de adverteerders afgelopen jaar gebruik van programmatic buying. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer Nederlandse marketeers en adverteerders de kracht van programmatic buying zien.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In november 2013 schatte Magna Global dat er dit jaar 12 miljard dollar (8,7 miljard euro) aan geautomatiseerd online adverteren zou worden uitgegeven en dat dit voor 2017 zou toenemen tot 32,6 miljard dollar (23,7 miljard euro). In Nederland verwacht ik in 2014 dan ook een verdere toename van marketingbudget voor digital. Daarnaast kunnen we ook een verdere verschuiving van budget van manueel naar geautomatiseerd online adverteren verwachten.

In 2013 was de groei van programmatic buying op display gigantisch, maar de grootste ontwikkeling van dit moment is het geautomatiseerd inkopen van mobiele advertenties. Het gebruik van mobiele media blijft groeien en reclame op mobiele telefoons, iPads en overige tablets bereikt veel mensen. Dankzij programmatic buying hebben adverteerders toegang tot de gigantische kennis van carriers en hun waardevolle, lokale informatie. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om de doeltreffendheid van campagnes en de waarschijnlijkheid van aankoop door klanten te bepalen.

Bombarderen
Marketeers zijn zich echter pas sinds kort bewust van het volle potentieel van locatiegerichte profilering. Het is niet handig om alle consumenten in één gebied te bombarderen met dezelfde advertentie. Men moet anonieme profielen creëren, die de commerciële interesse en intentie van de consument karakteriseren op basis van inzicht in de gegevens over de geografische locatie. Zo kunnen we het bezoek van consumenten bij specifieke winkels vastleggen. Door waarnemingen van de digitale voetafdruk van de consument te koppelen aan locatiegegevens, wordt duidelijk waarom marketeers zo enthousiast zijn over slimmere marketing op basis van locatiegegevens. Met deze data en programmatic buying toon je de meest relevante advertenties op mobile.

En laten we het andere enorme succes van 2013 niet vergeten: social media. Facebook kondigde in oktober aan dat de omzet uit reclame met 66% toegenomen was tot 1,8 miljard dollar (1,3 miljard euro). Bijna de helft daarvan was afkomstig van mobiele advertenties en bedroeg zo’n 889 miljoen dollar (646 miljoen euro). Een jaar eerder was dat slechts 150 miljoen dollar (109 miljoen euro). Deze resultaten zijn niet verrassend, want Facebook heeft een slimme beslissing genomen met de introductie van Facebook Exchange, dat geautomatiseerd inkopen van de reclame-inventaris mogelijk maakt door middel van real-time bidding.

Er was veel kritiek op Facebook toen de site naar de beurs ging, omdat er nog geen manier was om geld te verdienen met de mobiele site. Sinds de introductie van Facebook Exchange kunnen volgens mij adverteerders reclames aanbieden die niet irriteren, maar juist als zeer relevant worden ervaren door de bezoeker. Ook de beslissing om per insertie in plaats van per impressie voor Newsfeed-reclame te laten betalen is ontzettend goed uitgevallen. De geleverde advertenties zijn duidelijk zichtbaar in de feed van de gebruikers en het mooiste is dat al hun vrienden ze ook te zien krijgen.

Nu de industrie zich bewust is van de kansen die programmatic buying in combinatie met mobile en social media biedt, geloof ik dat programmatic buying zal helpen de belofte van mobile in 2014 waar te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie