10 Tips voor (Mobile) Marketing met QR codes

Er worden regelmatig lijstjes verspreid over wat je niet moet doen met QR codes. Ik doe het al een tijdje anders. Ik hou me vooral bezig met uitleg over hoe het wel moet met QR codes en hoe acties met dit wondermiddel tot succes kunnen leiden. Hieronder mijn zoveelste lijstje. Zie het als een handreiking aan al die marketeers die weleens een campagne met een QR code geprobeerd hebben, maar kansloos hebben gefaald.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het lijstje is zeker niet uitputtend, maar zeker de moeite waard om het ergens op te slaan als je effectief met de QR code aan de slag wilt.

  1. Weet voordat je begint wat een qr code is, wat ermee kan en wat de beperkingen zijn.
  2. Zorg voor krachtige content die afgestemd is voor mobiel gebruik. Content die de mobiele gebruiker inspireert en aanzet tot een vervolgactie. Waardeer de scanner met content die de gedane moeite voor het scannen tenminste compenseert.
  3. Gebruik professionele software van een betrouwbare (Nederlandse) leverancier van bijvoorbeeld om QR codes te genereren en het gebruik te monitoren. Professionele software werkt altijd, op alle platforms en biedt meestal extra functionaliteiten.
  4. Laat je adviseren door een specialist op het gebied van QR codetoepassing. Een reclame-of designbureau, uitgever, webbouwer of drukker is dat meestal niet. Dat voorkomt teleurstelling over het resultaat van een campagne en ongenoegen bij degene die de code scant.
  5. Zet de QR code in waar dat kan, maar overdrijf niet. Overdaad schaadt meestal. Door de QR code niet te gebruiken worden de voordelen van multi channel communicatie gemist.
  6. Test de qr code en de content eerst grondig op verschillende mobiele platforms en media voordat ze in de campagne of actie worden ingezet.
  7. Bepaal hoe lang een campagne met de QR code duurt. Realiseer je dat een QR code op media die voor een bepaalde tijd waarde inhoud waarde verliest. Houdt de content achter de QR code actueel. Ook als een campagne achter de rug is.
  8. In lijstjes zoals deze wordt meestal afgeraden om een QR code te gebruiken in beeldschermmedia. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Exposure van een QR code op beeldschermen kan bijzonder aantrekkelijk zijn bij actiereclame’s of promoties. Bovendien is Google gek op QR codes en verhogen de rating.
  9. QR codes kunnen een uiting soms verstoren. Het is in voorkomend geval te overwegen de campagne te ondersteunen met Augmented Reality. Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen de QR code en AR zijn het verschillende technieken die een andere aanpak vereisen.
  10. Omring de QR code met triggers om mensen aan te moedigen de code te scannen. Ligt een tipje van de contentsluier op waardoor men een afweging kan maken of de belofte de moeite van de scan rechtvaardigd.

Happy Scanning!

Frans Hendrikx

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie