Effectief gebruik van Passbook (deel 2)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In over effectief gebruik van Passbook is er al even stilgestaan bij de mogelijkheden hoe Passbook te gebruiken. In deze post zullen wat concrete cases aan de orde komen die Business Insider heeft geplaatst in een rapport over Passbook. Het zijn met name US voorbeelden omdat in NL de adoptie nog relatief laag is.

Sinds de lancering van Passbook hebben vele Passbook geoptimaliseerde apps goede resultaten geboekt. Apple virtuele wallet platform is al effectief gebleken voor retailers en restaurants.

  • Sephora, de cosmetica retailer, was een van de Passbook partners bij de lancering.

o Op de dag van Passbook’s lancering had Sephora 38.000 meer app downloads dan op een normale dag en werden er 10.000 ‘Beauty Insider’ reward (loyalty) kaarten toegevoegd aan Passbook.

o Er zijn nu al meer dan 400.000 loyalty kaarten gelinkt aan Passbook sinds december 2012.

o Sephora gebruikt Passbook ook voor gift cards (cadeau bonnen). Je kan de cadeau kaarten ook sturen naar een vriend, die accepteert deze door middel van een klik op een link zodat de cadeau kaart in hun Passbook staat. Klanten kunnen ook een code op hun conventionele cadeau kaart scannen zodat deze direct in Passbook staat.

  • Harvester () De familie restaurant keten Harvester met meer dan 200 vestigingen in de UK heeft een hele campagne opgezet rondom Passbook.

o Klanten konden een kortingscoupon van £ 5 als ‘Pass’ in Passbook toevoegen.

o Er werden 16.000 coupons uitgegeven tijdens de campagne en 700 werden er al in de eerste 2 weken gebruikt.

o De campagne had een overall CPA (cost per action) van £ 3,41. Aangezien het ook veel extra bezoek aan de restaurants heeft opgeleverd was de investering zeker de moeite waard.

Misschien wel het meest logische gebruik van Passbook is voor cadeaubonnen en coupons. Retailers kunnen hun eigen bonnen en coupons pushen maar ook voor een aggregator is het een logische tool.

  • CashStar (), dat digitale cadeau bonnen maakt voor vele retailers, geeft aan dat ongeveer 30% van haar digitale cadeau bonnen die naar een iPhone worden gestuurd daadwerkelijk geopend worden in Passbook.

o Elke 2 tot 3 maanden is het percentage van naar iOS gestuurde cadeau bonnen, dat is toegevoegd aan passbook, verdubbeld.

o CashStar heeft nu meer dan 250 retail partners op hun platform die cadeau bonnen aanbieden voor Passbook.

o In Nederland ondersteunt ticketingbedrijf Paylogic de mogelijkheid om tickets via Apple Passbook aan te bieden en op te slaan.

Luchtvaartmaatschappijen waren ook early Passbook adaptors. Maatschappijen die in Nederland actief zijn en Passbook gebruiken zijn oa.: KLM, AirFrance, EasyJet, SAS, British Airways, Iberia, TAP Portugal, Vueling, Fly Turkish. en Lufthansa

  • Amercian Airlines, dat al meer dan 1,5 miljoen gebruikers van haar Passbook service heeft, schat in dat er per dag ruim 20.000 boarding passen worden geleverd.

o AA zag de downloads de dagen na de lancering als Passbook partner omhoog schieten.

o AA geeft aan al meer dan 1 miljoen extra downloads te hebben door de Passbook integratie.

o KLM heeft Passbook ook geïntegreerd in de mobiele KLM App. Na het inchecken voor een vlucht via de KLM App kan de passagier de instapkaart op slaan in Passbook. Op de dag van vertrek verschijnt de instapkaart automatisch op het scherm van de iPhone wanneer de passagier de luchthaven nadert.

o SITA, een provider van luchtvaart communicatie en IT, voorspelt dat in 2016, wereldwijd 62% van alle luchtvaartmaatschappijen haar boardingpassen via third-party mobiele wallets (zoals Passbook, Samsung Wallet, Google Wallet) zal aanbieden.

Sport en event-tickets hebben ook Passbook omarmt voor als platform voor distributie van tickets. Grote spelers op gebied van event en concert kaarten leveren al ongeveer 10% van hun e-tickets via Passbook. Bekende spelers die Passbook gebruiken zijn o.a. Live Nation, Ticketmaster en Eventbrite.

  • · In een Passbook test programma van 2 weken werd gedurende het vorige seizoen al ongeveer 12% van de Major League Baseball tickets (1.500 tickets) van 4 teams geleverd via Passbook.

o Aankomend seizoen zullen er 13 teams Passbook gebruiken voor distributie van tickets.

  • · Eventbrite, het Online concert en event-tickets bedrijf heeft 20.000 tickets geleverd via Passbook in 1 week nadat het de Passbook app had gelanceerd. Dit was 5,2% van het totaal van de e-tickets.

Helaas hebben nog maar weinig bedrijven die gebruik maken van de mogelijkheden van Passbook hun gebruikscijfers en resultaten gepubliceerd. Het grootste obstakel voor verdere groei in Nederland van het Passbook platform is de beperkte adoptie door grote merken en retailers. Apple zal dus meer incentives moeten geven aan developers om hun apps te integreren met het Passbook platform.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie