(Gastblog Erik van Engelen) Niet de business case, maar visie en lef als leidend principe

'Bij groei denk je als marketeer vaak aan meer. Aan méér proposities, méér campagnes, méér korting en méér conversie. Het zijn de randvoorwaarden om in business te blijven. Maar, het is wat anders dan groei.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

&;Groei haal je vooral uit ‘anders denken’, de mate waarin én de snelheid waarmee je je kunt aanpassen aan verandering. Natuurlijk is elke marketeer volop bezig met customer life cycle management. Uiteraard zet je de klant centraal (wie anders?) en ben je druk met ‘digital transformation’.  Anders doe je simpelweg niet meer mee. Maak je daarmee het verschil? Beslist niet. Je mag verwachten dat alle marketeers hier mee bezig zijn. Als je op termijn het verschil wilt (blijven) maken, dan denk je verder vooruit. De wereld is voor de marketeer complex geworden. Reclamebureaus vinden dat zij regelmatig bij de Raad van Bestuur moeten zitten om over het merk te praten. Het is echter de vraag of reclame nog de merkwaarde in belangrijke mate bepaalt. Mijns inziens bepaalt innovatie in toenemende mate de waarde van het merk. Voor veel bedrijven is de organisatie van innovatie niet eenvoudig. Maar je ziet meer en meer dat innovatie hoger op de RvB agenda staat dan reclame. De kans is dan ook groot dat, tijdens de volgende vergadering, de plek van de reclamebureaudirecteur wordt ingenomen door start-ups. Jonge bedrijven die zich onderscheiden door hun innovatiekracht, hun lef en ondernemersmentaliteit.

De nieuwe uitdaging voor de marketeer
CMO’s van vandaag staan voor een nieuwe uitdaging: de organisatie aanpassen op de veranderingen van morgen. En daarmee de permanente verandering vorm te geven. Want, die verandering komt nooit meer af. En de marketeer? Die staat voor minstens even grote uitdagingen. Die moet anders gaan denken en de rol van ondernemer pakken. Met oog voor de ‘business case’, maar niet als leidend principe. Visie en lef moeten terug in de organisatie. Erken dat we meer dingen niet gaan weten, dan wel weten. Bereid je voor op experimenten en nieuwe samenwerkingsverbanden. Als Nike alleen in sportschoenen had gedacht, was er nu geen Nike+ community met ruim 25 miljoen leden. Die gebruikersdata van onschatbare waarde leveren voor productinnovatie, design én marketing. Dus stel je open. Laat je inspireren door nieuwkomers die geen ‘legacy’ hebben en daarmee (wel) nieuwe markten aanboren. Gebruik je kwaliteiten en combineer deze met de nieuwe mentaliteit. Luister goed naar business controllers, maar laat je er niet door leiden. Want, dat is het einde van de marketeer. Groot worden, doe je door anders te denken. En niet door hetzelfde te blijven doen. Je groeit niet door laf te zijn, maar door lef te tonen. Get into the ring!&;

Erik van Engelen

Groei! Dát is het thema van op 2 december in Amsterdam. Een dag vol issues, cases en studies uit het dagelijks leven van de strategische marketeer. Over nieuwe markten, nieuwe plannen, nieuwe insights, nieuwe data en nieuwe uitdagingen. Een dag waarop we insights delen en vragen opwerpen. Een dag waarop we zagen aan de poten en rammelen aan de fundamenten en waarop we samen toenemen in grootte. In aanloop naar het congres verzorgde spreker Erik van Engelen Commercieel Directeur bij Eneco een gastblog voor de lezers van MarketingOnline.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie