Google vertoont Product Listing Ads bóven AdWords-advertenties

Het lijkt erop dat Google een nieuwe indeling van de betaalde zoekresultaten aan het testen is. Deze week viel me op dat Google’s Product Listing Ads in sommige gevallen boven het gele blok met reguliere AdWords-advertenties worden geplaatst. De vertrouwde positie van de reguliere AdWords advertenties staat blijkbaar ter discussie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ongeveer een maand geleden meldde men op de al dat Google een nieuw design aan het testen is waarbij er ruimte is voor maximaal 16 Product Listing Ads (PLA’s). Zoals te zien in worden er in de standaard weergave vijf PLA’s onder de gele box met reguliere AdWords-advertenties vertoond. Als de gebruiker op de prominente pijl onder de PLA’s klikt, klapt het veld naar onder uit en .

Dit is een interessante ontwikkeling aangezien Google de PLA’s hiermee een (nog) prominentere plaats in de zoekresultaten geeft en de organische resultaten verder naar beneden worden gedrukt. Daar blijft het echter niet bij.

PLA’s bóven AdWords
Gisteren viel me namelijk op dat Google ook een variant test waarbij de drop-down met PLA’s zelfs boven de reguliere AdWords-advertenties wordt geplaatst. Bij ongeveer één op de drie zoekopdrachten naar mobiele telefoons werden de betaalde zoekresultaten als volgt weergegeven:

Ter discussie
De vertrouwde positie van de AdWords tekstadvertenties bovenaan de zoekresultatenpagina lijkt dus ter discussie te staan. Hier valt op zich wat voor te zeggen. De PLA’s zijn bij een productgerelateerde zoekopdracht immers een aantrekkelijker en completer zoekresultaat dan de reguliere tekstadvertenties. Als PPC (Pay-per-click) toepassing laten de functionaliteiten en transparantie van de PLA’s helaas echter nog te wensen over. Als PLA’s – zoals deze test doet vermoeden – in de toekomst een prominentere positie krijgen, dan zullen ook de biedings- en optimalisatieopties geavanceerder worden, vermoed ik. Google is immers gebaat bij veel concurrentie en hoge CPC’s.

Ondanks dat deze nieuwe indeling van de betaalde de zoekresultaten zich in een testfase lijkt te bevinden, kan het bijna niet anders dat het reeds effect heeft op de prestaties van reguliere AdWords tekstadvertenties. Ik ben benieuwd of er marketeers zijn die dit al concreet (hebben) ervaren. Deze ontwikkeling is in ieder geval een mooie aanleiding om PLA-campagne(s) te optimaliseren en te experimenteren met de standaard max. CPC-biedingen.

Dit is een blogpost in een vernieuwd blogchannel op Molblog: E-commerce. Over alles wat marketeers moeten weten van e-commerce. Cases, klantinzichten, data, regelgeving en internationale ontwikkelingen. Maar ook tips uit de praktijk, van kleine en grote ondernemers. Deelnemers aan dit channel: Frans Jan Boon (Add to Friends), Anne de Jongh (Direct Design), Bridget Sommerdijk (Schoenenvoorjou.nl), Leonie Ruhe (Sanoma), Wouter Hol (Kabeltje.com), Dylan van der Heij (Body & Fitshop) , Angela Heykoop (The Socialistas), Rosanne Braams (Buur Fashion), Arnaud de Wilde (PST Business Solutions), Eric van der Palen (Brabantia), Peter Reddering (CMotions), Erik van Rijn (Judopak.com), Nils Huismans (House 4 Wine), Rick van Geel (Medpets.nl) en Marco Merkx (Makro).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie