Purpose puristen plaag

Purpose puristen die beginners als strenge schoolmeester met de lange lat op de vingers tikken, moeten zich schamen, zegt Dick van der Lecq.

123rf

We hoeven bedrijven die per ongeluk een draadje oceaanplastic in hun jeans hebben meegenaaid geen Nobelprijs uit te reiken. Maar we hoeven ze ook niet weg te zetten als opportunistische greenwashers.

Marketinggoeroe’s roepen in koor dat er zonder purpose op aarde geen leven meer mogelijk is. Dan heb je geen bestaansrecht en sterf je eerder vandaag uit dan morgen. Voor het gemak voegen ze er aan toe dat je zo’n purpose niet achteraf kunt bedenken en dat het geen zin heeft dat je aan het reversed engineeren gaat. Nee, nee, die moet bij de oprichting al in steen zijn gebeiteld, zoals bij HAK bijvoorbeeld. Anders telt het niet:You can’t fake purpose’.

Over inclusiviteit gesproken. Dit heeft veel weg van een overstroming waarbij Triodos, ASN Bank zich samen met Chocolonely op het dak van het purposehuis hebben gehesen. Om vervolgens andere drenkelingen met een roeispaan weg te duwen. Er is echt geen plek voor volgelingen, voor imitatie-moeder-Teresa’s en gelegenheids-Mandela’s. Sorry, maar we moeten het purpose-ras wel zuiver houden natuurlijk.

We hoeven bedrijven die per ongeluk een draadje oceaanplastic in hun jeans hebben meegenaaid geen Nobelprijs uit te reiken. Maar waarom wegzetten als opportunistische greenwashers? Puristen die purposebeginners als strenge schoolmeester met de lange lat op de vingers tikken, moeten zich schamen. Kappen nu met die elitaire houding. Een echte master of the universe kan ook genieten van het purposetuintje van de buren. Die geeft ze het voordeel van de twijfel. Want wie weet groeit er wat groots uit, of vormen al die druppels bij elkaar een tsunami op de gloeiende purposeplaat.

Het gaat natuurlijk niet om woorden, maar om daden. Neppers worden publiekelijk terecht gewezen met een soort Loden Leeuw of Gouden Windei. Maar als chemisch bedrijf AkzoNobel de favella’s in Rio schildert, mag dat gewoon in de krant. Als de Rabobank - na een wat minder coöperatieve periode - vol inzet op purposemarketing, rekenen we dat helemaal goed. En als Vindicat elke maandagavond vluchtelingen lesgeeft in de Nederlandse taal, dan verdient de rector voor de verandering ook eens een compliment. Want binnen de kortste keren roept die asielzoeker in accentloos ABN: “De betere wereld is niet zo kieskeurig meneertje. Hoe meer ziel, hoe meer vreugd!”.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Arne
Haha erg mooi geschreven en waarheid als een koe natuurlijk!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Edwin Vlems
Natuurlijk moeten bedrijven goed doen en mogen ze laten zien wat ze goed doen. En ook dat ze niet perfect zijn en misschien wel in het verleden heel fout waren. De term 'purpose marketing' roept echter twee mogelijke risico's op:
- Je trekt wellicht een te grote broek aan en roept al vanaf het begin van de campagne hoe geweldig je bent of gaat worden, zoals Rabobank deed met haar ambitie om de wereld te voeden.
- Purpose Marketing kan 'de hype van 2018' worden, in 2019 is het weer uit en is weer iets anders een hype onder marketeers. Staat goed op je CV immers dat je als marketeer alle ontwikkelingen volgt. Maar wie bekommert zich nog over het voeden van de wereld?

Het is al een oud gezegde: Show, don't tell. Laat zien wat je goed doet, en wees eerlijk over wat nog niet goed gaat. En hou alsjeblieft niet op met je 'purpose' zodra de volgende marketinghype zich aandient.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marcel Blijlevens
Hulde voor deze column!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Scato van Opstall
Een met Edwin Vlems. Geen enkel probleem met purpose beginnelingen, mits de intentie er niet alleen voor de marketingbühne is, de proportionaliteit van de eerste stapjes eerlijk wordt gemeld (een eenmalige zeewierschoen maakt heel Adidas nog geen B-corp) en vooral ook de wil + harde agenda om snel concrete volgende stappen te maken. Niet het zoveelste PR gebbetje, zoals we te vaak zien. Het probleem is dat de de Corporate 'op de purposetreinspringers AKA beginners zich in PR en communicatie ijskoud voordoen als Grote Changemakers. En dat is op z'n zachtst dubieus en vaak schandalig. Coca Cola die in abri opschept over recyclebare flessen en ondertussen achter de schermen mondiaal 40 jaar het statiegeld tegengehouden (hard nodig om PET hoogwaardig te recyclen en om flessen uit het milieu te houden. De overpromising van de Rabo en Shell idem. Je kunt je ook afvragen of bedrijven die ingericht zijn om aandeelhouderswaarde (profit) en geen 'people en planet' balans hebben sowieso wel geschikt zijn om purposeminded verschil te maken... Dat is een Nijlpaard leren koorddansen, olang we geen True Cost accounting hebben of een lopende B-corp cultuur. En een aandeelhouderswaardeolietanker purpose reversed engineren is daarmee ook lastig, zelfs al zou de leiding het heel graag willen. Vrees dat het over de hele linie sneller gaat als de gangbare ondernemers ondernemen en de overheid eindelijk een visie ontwikkelt en keiharde groene piketpalen slaat, voor iedereen gelijk. Zelfregulatie is een wassen purposeneus, of het nu om afval of zoutreductie gaat. Ondertussen zijn anno 2018 meer lobbyisten en woordvoerders dan diepgravende journalisten aan het werk, dus een kritische blik op bedrijven die zich veel groener voordoen dan ze zijn is extra hard nodig. You can fake purpose, dus je mag -en moet- er streng op wezen. Coca Cola bereikt denk ik meer 'greenwill' met z'n greenwashabri's dan een Gouden Windei of Loden Leeuw kan corrigeren. De kritische geesten die daar scherp op letten wegzetten als' elitair' vind ik klinken als Trumpiaanse blaat en bepaald niet Leqc-waardig ;)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie