Premium

Renée Ras: 'Zeggen dat je duurzaam bent is niet zo moeilijk, het waarmaken daarentegen...'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Renée Ras van ASN Bank.

Renée Ras

Deze week was Renée Ras, lead merk, missie en klantrelatie ASN Bank (al jarenlang klant van Selmore), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Ras over haar week: 'Bij ASN Bank denken we constant na over hoe we als financiële dienstverlener kunnen bijdragen aan een duurzame wereld. En ik probeer vanuit mijn vakgebied ook mijn steentje bij te dragen. Maar laten we eerlijk zijn: zeggen dat je duurzaam bent is niet zo moeilijk; het waarmaken daarentegen kan nog best lastig zijn. Daarom deel ik deze week vijf inspirerende voorbeelden van merken die vanuit hun kern en expertise proberen bij te dragen door de consument een waardig, duurzaam alternatief te bieden. Wat mij betreft is dat de manier om als merk onderdeel te zijn van de oplossing.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. The Grotesque Apple en the Ridiculous Potato

Afgekeurde groenten & fruit populair maken: Les fruits et légumes moches / Inglorious fruits and vegetables

'Hoe duurzaam je ook leeft, eten moeten we allemaal. Daarom zijn duurzame alternatieven op het gebied van voeding voor iedereen relevant. Een mooi voorbeeld hiervan is ‘Les fruits et légumes moches’ van de Franse supermarkt Intermarché: een initiatief uit 2014 om voedselverspilling tegen te gaan. In Nederland inmiddels ook wel bekend als ‘de Buitenbeentjes’.

Intermarché plaatste groenten en fruit, die 'buiten de norm' vallen, op een voetstuk met namen als the Grotesque Apple en the Ridiculous Potato. Ze lieten zien dat je met deze afgekeurde groenten en fruit net zulke lekkere dingen kunt maken als met hun ‘perfecte’ broertjes en zusjes. En door deze groenten en fruit 30% goedkoper aan te bieden bewezen ze dat duurzame alternatieven niet duurder hoeven te zijn. Zo creëerde Intermarché niet alleen bewustzijn, maar bood ook een concrete oplossing.'

2. 'Op deze manier heb ik letterlijk meerdere keren per dag een positieve merkervaring in mijn handen'

Slimme oplossing om te consuminderen: de meegroeiromper van Hema

'Het duurzaamste is natuurlijk helemaal geen nieuwe kleding kopen, maar dat is voor veel mensen (inclusief mijzelf) best rigoureus. Door onze consumptie te verminderen zetten we een stap in de goede richting. Hema biedt daarin een eenvoudige, slimme en concrete oplossing in de vorm van hun meegroeirompertje. Als kersverse moeder is dit een top-of-mind-voorbeeld voor mij. Door de extra rij knoopjes en langere mouwtjes gaat dit rompertje meerdere maten mee, waardoor ik één rompertje koop in plaats van drie. Het inspirerende vind ik dat Hema vanuit haar product én de gebruiker heeft nagedacht over verduurzaming, en daarmee een waardig en betaalbaar duurzaam alternatief heeft ontwikkeld. Hema had ook voor elk gekocht rompertje een boom kunnen planten, maar op deze manier heb ik letterlijk meerdere keren per dag een positieve merkervaring in mijn handen.'

3. ‘Wilt u een normale cappuccino of met koemelk?’

Vegetarisch als standaard optie: Burger King

'Burger King voelt niet als een voor de hand liggend merk in een serie over duurzame alternatieven. Toch vind ik dat zij vorig jaar een interessant initiatief lanceerden, geholpen door het toepassen van een sterk staaltje sociale psychologie.

Als gewoontedieren hebben we de voorkeur om voor de standaardoptie te gaan. Waar je vaak de menukaart moet afspeuren op zoek naar de vega optie, draaide Burger King het om. Bij het bestellen van een burger vroegen ze klanten of ze een normale burger wilden, of een burger met vlees. Door vegetarisch de norm te maken zullen meer mensen daarvoor kiezen, is de gedachte. Zo slim in z’n eenvoud. Helaas was het een stunt en dus tijdelijk. Maar desondanks inspirerend. Want stel je eens voor… ‘Wilt u een normale cappuccino of met koemelk?’ of ‘Saté normaal of saté kippenvlees voor u?’. En het mooie is dat deze aanpassing relatief weinig vraagt, hooguit wat ingewikkelde gesprekken, dus horecabedrijven kunnen er morgen al mee beginnen!'

Een sterk staaltje sociale psychologie
Een sterk staaltje sociale psychologie

4. Deze broek was geen zielig vodje, deze broek was een held!

Trots op een afgedragen spijkerbroek: Nudie jeans

'Afgelopen weekend vond de jaarlijkse ‘bosdag’ van mijn schoonfamilie plaats: een soort klusdag in het bos gecombineerd met familiesamenzijn. Een oom droeg een spijkerbroek die er duidelijk al meerdere levens op had zitten, vol aangenaaide lapjes en vale plekken. Trots vertelde hij wat deze broek allemaal had doorstaan. Deze broek was geen zielig vodje, deze broek was een held!

Als we het hebben over waardige, duurzame alternatieven is het een interessant uitgangspunt dat hoe meer een kledingstuk ‘meemaakt’, hoe waardevoller het wordt. Nudie jeans past dit op een inspirerende manier toe in de praktijk. Ze maken van de afgedragen spijkerbroek een fashion-statement door te laten zien dat de broeken persoonlijker, karaktervoller en uniek worden naarmate je ze langer draagt. Ze geven tips over hoe je je broek kunt laten ‘leven’ en het is daarbij belangrijk dat je ‘m zo min mogelijk wast. En als je broek echt uit elkaar begint te vallen kun je ‘m gratis laten repareren bij een repair shop, of je kunt zelf aan de slag met een gratis reparatiekit. Zo faciliteert Nudie de consument niet alleen om langer met zijn kleding te doen, maar er ook nog meer van te gaan houden.'

Nudie jeans
Nudie jeans

5. Een duurzame bedrijfsvoering is er een waarbij je tot het gewenste resultaat komt, zonder dat je je bronnen uitput

Iets succesvols loslaten: Deens sterrenrestaurant Noma

'Als één van de beste restaurants ter wereld zou je denken dat er weinig reden is om het roer drastisch om te gooien. Toch doet het Deense restaurant Noma dat wel. Omdat zij hun huidige model niet houdbaar vinden. Zij kwamen tot de conclusie dat een restaurant runnen op dit niveau, niet mogelijk is zonder dat je mensen onderbetaalt of ze overwerkt. En daarom stoppen ze (in 2024) in deze vorm.

Wat heeft dit peperdure restaurant nou met duurzame alternatieven te maken? Het interessante aan dit besluit van Noma is dat zij, als koploper binnen de culinaire wereld, hebben geconcludeerd dat zij hun bedrijfsvoering niet toekomstbestendig en dus duurzaam kunnen inrichten. Dat dwingt anderen om zich ook eens achter de oren te krabben: ‘Hoe zit het eigenlijk bij ons?’ Een duurzame bedrijfsvoering is er een waarbij je tot het gewenste resultaat komt, zonder dat je je bronnen uitput. We denken dan vaak aan natuurlijke bronnen zoals olie, gas en biodiversiteit. Maar vergeet ook ons menselijk kapitaal niet...

Ik vind het inspirerend dat Noma iets succesvols, waar jarenlang hard aan is gewerkt, loslaat en de nek uitsteekt om het systeem te veranderen. Want voor de duurzame transitie hebben we inspirerende koplopers nodig, die laten zien dat het anders moet én kan. Zodat we met elkaar steeds meer duurzame alternatieven zullen creëren.'

'Beste restaurant ter wereld' Noma sluit, 'hoge standaard niet houdbaar'

Noma gaat eind 2024 dicht
Noma gaat eind 2024 dicht

Komende week is Jonas Kooyman van De Havermelkelite ('mijn nieuwsbrief over het stadsleven en de tijdgeest'), die onlangs zijn baan opzegde bij NRC, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie