Responsive mobiele site vs native app

Waarom heb je in deze tijd nog een native app nodig?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Die vraag hoor ik vaak om me heen. "Ik heb toch al een mooie responsive website?!" Die werkt perfect!

De app hype
Sinds de opkomst van de smartphone zijn app&;s een ware hype geworden, ieder zichzelf respecterend merk wilde een app. Van de bakker op de hoek, met de openingstijden en zijn assortiment, tot aan complexere app&;s met vertrektijden van treinen en zelfs het boeken van een vlucht doe je tegenwoordig op de achterbank van de taxi onderweg naar het vliegveld, inderdaad via een app.

De opkomst van responsive / mobiele websites en de "web app"
Na de app hype hebben vele bedrijven en merken de relatief dure native app de deur uit gedaan. Vaak was de consument er nog niet aan toe, sloot de boodschap niet voldoende aan, was er geen urgentie om de app te downloaden of was de doorontwikkeling van v1.0 te duur, ach wat is te duur? Zolang een investering niet het gewenste resultaat oplevert is deze al snel te duur. Maar wat dan? Dan maar de huidige website geschik maken voor mobiel, FOUT! De gebruiker werd gedwongen (op het toen vaak nog kleine schermpje) in te zoomen, heen en weer te scrollen om de enorme hoeveelheid informatie op de (desktop) website te vinden.
Ondertussen kwam ook de web app in opkomst. Een mobiele website die eruit zag als een echte app, er was geen adresbalk meer zichtbaar en via grote knoppen in beeld (vaak niet meer dan: Home, Menu, Reserveer en Contact, in het geval van een restaurant) was alle benodigde informatie te vinden. Echter dit is nog geen native app die in de app store te donwloaden is, de gebruiker dient een snelkoppeling aan te maken van de mobiele site en deze op zijn smartphone op te slaan, leg dat mijn moeder maar eens uit.
Grote voordeel van deze web apps is de benodigde investering, voor EUR 1000,- heb je al een web app, wat een schappelijke en prima prijs is voor de kleine ondernemer of evenementen organisator.

De kracht van de native app
Nu de grootste app hype over is, consumenten alleen echt relevante apps op hun smartphone hebben en grote bedrijven en merken beter weten wat ze hun doelgroep mobiel te bieden hebben blijft juist de kracht van een native app overeind. Het kennis niveau bij opdrachtgevers is gestegen, helaas is er nog lang niet altijd een ervaren CIO die de beslissing neemt, maar budgetten worden weer ruimer omdat opdrachtgevers ervan bewust zijn dat een native app echte toegevoegde waarde kan hebben.

Content = King
Een native app komt pas echt tot zijn recht als er voldoende hoogwaardige content is, vaak gekoppeld aan complexe externe bronnen. Kijk naar apps als FOX Sports, die een specifieke doelgroep bereikt, video content verzameld vanuit complexe media asset management systemen en live streams toont van wedstrijden met mogelijkheden om vanuit verschillende camera standpunten situaties terug te kijken. Zonder native app zouden deze functionaliteiten bijna onmogelijk zijn op een mobiel device en zou de gebruikerservaring beduidend minder zijn. Hetzelfde geldt voor een totaal andere app als Burgernet, deze app heeft een directe koppeling met meldkamers van de politie door het hele land.
Al deze app&;s bieden relevante content voor een specifieke doelgroep. Dit zijn geen app&;s om maar een app te hebben maar voorzien in een specifieke behoefte.

Opkomst van wearables altijd gekoppeld aan een native app
De opkomst van wearables als Google Glass, smartwatches en andere fitness trackers zullen voorlopig altijd nog gekoppeld moeten worden aan een native app op een smartphone. Naar verwachting zullen de smartwatches zoals Apple Watch en de diverse smartwatches die op Android Wear draaien een grote vlucht nemen in 2015. Al deze nieuwe appraten zullen voorlopig gekoppeld blijven aan een smartphone via een bleutooth verbinding. De standaard software op de smartwatch zorgt ervoor dat notificaties van bestaande app&;s zichtbaar zijn op je smartwatch. Maar wil je echt een app op je smartwatch dan zal dit een "extentie" van een native app worden. In het kort ziet dit er als volgt uit: 1. je download de native app uit de app store, 2. indien er een smartwatch gekoppeld is aan de smartphone wordt dit herkend door de native app en wordt de extentie op de smartwatch gedownload. Hiermee staat de smartwatch app altijd in verbinding met de native app op je smartphone. De native app&;s zullen de komende jaren nog altijd een hele belangrijke rol en functie in het mobiele landschap vervullen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie