Cadbury krijgt alleenrecht op Pantone 2685C

(GB) Cadbury (Kraft Foods) heeft onlangs het exclusieve recht op het gebruik van de kleur Pantone 2685C gewonnen in een rechtzaak tegen Nestlé. Het is niet de eerste keer dat de merkwaarde van een kleur ter discussie staat

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kan je een kleur als merk claimen? Het felpaars van de verpakking van de chocoladereep Cadbury Dairy Milk dat het merk al bijna een eeuw gebruikt, mag voortaan alleen door Cadbury gebruikt worden. Concurrent Nestlé vocht het exclusieve recht van Cadbury op de kleur aan voor de Britse rechtbank. Nestlé verloor.

De High Court oordeelde dat Pantone 2685C al sinds 1914 essentieel onderdeel is van het merkbeeld van Cadbury’s melkchocolade en dat op grond daarvan Cadbury het alleenrecht op deze kleur heeft. De kleur zal nu als Trade Mark worden gedeponeerd.

Deze juridische strijd om ‘kleurige’ merkrechten kent vele voorgangers. Het Europese Hof bepaalde in 2003 dat een kleur als merknaam mag worden vastgelegd. Dit was in tegenspraak met het Benelux Merkenbureau dat eerder Libertel (nu Vodafone) verbood de kleur oranje vast te leggen.

KPN verloor vijf jaar later de slag om ‘hun’ groen tegen concurrent Mobistar. De Brusselse rechtbank stelde dat het kleurgebruik van KPN niet consequent genoeg was om als merk gezien te worden.

Is kleur een merk? Het zal altijd een lastige strijd zijn, maar een stevige huisstijl, een consistent merkgevoel en vooral een gedegen merkhistorie maken de claim van een strookje op de Pantone-waaier waarschijnlijker.

bron:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie