'Naamswijziging Twitter in X pakt slecht uit onder merken en consumenten'

Consumenten weten de app niet meer te vinden in de downloadwinkels en merken weigeren de naamswijziging online door te voeren.

Van Twitter naar X, niet iedereen is fan
Afbeelding: Shutterstock

Bijna een maand nadat Twitter zijn naam veranderde in X vallen er twee zaken op. Grote adverteerders negeren de naamswijziging op hun eigen kanalen en consumenten downloaden de X-app veel minder vaak dan toen de app nog Twitter heette. 

Negeren

Twitter-eigenaar Elon Musk besloot een paar weken geleden om van de naam Twitter af te stappen. Zijn socialmediaplatform, dat hij in oktober 2022 kocht voor omgerekend zo'n 41 miljard euro, gaat sindsdien door het leven als X. Maar die naamswijziging laat merken koud en verkleint de aanwas van nieuwe X-gebruikers. 

Van de 25 grootste Amerikaanse adverteerders heeft er tot dusver slechts één zijn website aangepast voor X, meldt Business Insider op basis van eigen onderzoek. Alleen Procter & Gamble heeft Twitter-verwijzingen vervangen door X-iconen. X heeft weken geleden een nieuwe brand toolkit beschikbaar gesteld, maar adverteerders als Amazon, Comcast, L'Oreal en American Express negeren die tot dusver dus. Waarom is onduidelijk, want de merken reageerden niet op een verzoek om commentaar van Business Insider.

Experts zeggen tegenover de website dat merken wellicht wachten omdat ze het X-icoon vinden lijken op een icoon waarmee de gebruiker een webpagina sluit, of omdat ze niet geassocieerd willen worden met de perikelen rondom X. Het socialmediaplatform is regelmatig negatief in het nieuws, bijvoorbeeld omdat advertenties van merken vertoond werden naast nazicontent

Minder nieuwe gebruikers

De naamswijziging pakt ook slecht uit voor de bekendheid in de appdownloadwinkels. Waar de Twitter-app de laatste tijd op plaats 35 stond van meest gedownloade apps in de Apple App Store, zakte de app na de rebranding naar de 54ste plaats. Dat meldt socialmediaconsultant Eric Seufert op basis van eigen onderzoek. Seufert schrijft de daling toe aan de verwachting dat veel mensen naar Twitter zoeken en appresultaten krijgen die niets met X te maken hebben. Minder mensen downloaden de app daarom, waardoor het aantal nieuwe X-gebruikers kan dalen.

Een onderzoeksfirma verwacht dat de naamswijziging van Twitter in X tussen de vier en twintig miljard dollar aan merkwaarde kan kosten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie