Merken stoppen met adverteren op X nadat reclames bij nazicontent verschenen

De nieuwe brand safety-tool van X lijkt nog onvoldoende betrouwbaar.

Twitter heet nu X
Afbeelding: Shutterstock

Farmaceutisch bedrijf Gilead en de NCTA (The Internet and Television Association) zijn gestopt met adverteren op X (voorheen Twitter) nadat uit onderzoek is gebleken dat hun reclames vertoond werden bij berichten die de nazi-ideologie promoten. 

Het onderzoek, gepubliceerd door de Amerikaanse mediawaakhond Media Matters for America, zet uiteen hoe bekende merken (onbewust) adverteren bij extreemrechtse X-content. Specifiek het account New American Union, dat na publicatie van het onderzoeksrapport door X verbannen is. Het account deelde berichten die onder andere Adolf Hitler en neo-nazi's verheerlijkten. 

Brand safety-tool

In navolging van het rapport hebben tot dusver twee merken - Gilead en de NCTA - besloten om niet langer te adverteren op X. Dat laten zij weten aan CNN. De NCTA geeft tegenover de nieuwswebsite aan gebruik te hebben gemaakt van de brand safety-tools van X. Het socialmediaplatform lanceerde vorige week een nieuwe brand safety-tool waarmee adverteerders kunnen aangeven bij welke typen content zij willen adverteren. Maar content die nazi's verheerlijkt, is helemaal niet toegestaan op X. Waarom die berichten niet tijdig verwijderd werden en er zelfs advertenties bij getoond werden, is onduidelijk. 

Volgens Media Matters werden er bij de nazi-berichten ook advertenties getoond van onder meer Samsung, Adobe, FIFA en Amazon. Zij hebben voor zover bekend nog niet gereageerd op het onderzoeksrapport.

Domper

Voor X is het onderzoeksrapport een nieuwe deuk in het vertrouwen met adverteerders. Zij hebben X massaal verlaten vanwege brand safety-zorgen. Het platform is sinds de overname door Elon Musk, in oktober vorig jaar, zo'n vijftig procent van zijn advertentie-inkomsten verloren. Die vormden negentig procent van de omzet. Musk heeft Linda Yaccarino een paar maanden geleden aangesteld als nieuwe ceo, met als specifieke taak vertrokken adverteerders terughalen. Maar tegelijkertijd schrapt Musk ook bestaande advertentiemogelijkheden, deze week nog een die honderd miljoen dollar per jaar opleverde. De X-eigenaar doet dat vermoedelijk om de gebruikerservaring te verbeteren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie