Transinfluencer kraakt controversiële samenwerking met AB InBev: 'Nooit meer iets gehoord'

Biermerk Bud Light zag zijn verkoopcijfers instorten na de samenwerking en krijgt nu ook de influencer over zich heen.

Twee screenshots uit een video van de influencer naast elkaar
Bron: Dylan Mulvaney

Influencer Dylan Mulvaney spreekt zich voor het eerst uit over de controversiële samenwerking met AB Inbev, het merk achter Bud Light-bier. Mulvaney maakte begin dit jaar reclame voor Bud Light, waarna de Amerikaanse verkoopcijfers door een boycot van conservatieve bierdrinkers omlaagdoken en AB Inbev vijf miljard dollar aan beurswaarde zag verdampen. In een Instagram Reel, hier te bekijken, hekelt Mulvaney de houding van AB Inbev in de weken van ophef.

Kogelwerend glas

'Dat een bedrijf een transpersoon inhuurt en die vervolgens niet publiekelijk bijstaat, is naar mijn mening erger dan helemaal geen transpersoon inhuren', legt ze onomwonden uit. Waarom? 'Omdat het klanten toestemming geeft om zo hatelijk en transfobisch te zijn als ze willen.' In de Instagram-video drinkt Mulvaney uit een bierglas zonder opdruk en noemt ze AB Inbev niet bij naam. Ze zegt de video te delen om transpersonen in de reclamewereld een hart onder de riem te steken en aandacht te creëren voor de haat die transpersonen online en fysiek over zich heen krijgen. 

De transinfluencer kreeg in de afgelopen maanden veel haat te verwerken omdat ze Bud Light dronk uit een gepersonaliseerd bierblikje. Een ludieke commerciële actie van AB Inbev, maar controversiële Amerikanen dachten dat het blikje met de opdruk van Mulvaney in productie ging voor brede verkoop. Ze riepen daarom op een een boycot, waarna de verkoop van Bud Light in de Verenigde Staten met dertig procent daalde en de verkoopcijfers met 28 procent instortten. Het blikje in kwestie hoort volgens Mulvaney daarom thuis in een museum, 'maar wel achter kogelwerend glas.' De influencer zegt in de periode van ophef niets gehoord te hebben van AB Inbev. 'Ik wachtte tot het merk contact opnam, maar dat deden ze nooit.'

'Nederige wake-up call'

De CMO van AB Inbev sprak zich in juni op Cannes uit over de ophef rond Bud Light. 'Wat je er ook van denkt of vindt, het was een harde, nederig makende wake-up call die ons eraan herinnerde dat we de consument in alle vormen en maten echt moeten begrijpen. Onze missie is juist om mensen samen te brengen!' In de weken na de controverse rondom de samenwerking met Mulvaney veranderde AB Inbev een groot deel van zijn marketingtop. Vervolgens startte het merk ook een miljarden kostende campagne om Bud Light weer positiever onder de aandacht te brengen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie