Cookieless targeting: bereik je doelgroep met Contextual Audiences

Geen cookies, geen probleem: bij contextual advertising komt geen enkele cookie van pas.

Het zat er al een tijdlang aan te komen en vanaf eind 2024 is het volgens Google echt zover: het platform stopt met third-party cookies. Hoe je als merk of adverteerder dan toch (en eigenlijk juist beter) jouw gewenste doelgroep bereikt? Door Contextual Audiences in plaats van Cookie-based Audiences te gebruiken.

Wat zijn cookies?

Cookies worden ingezet om specifieke informatie te verzamelen en bewaren over internetgebruikers. Hoewel cookies bedoeld zijn om de gebruikerservaring te verbeteren, weten we inmiddels ook dat cookies niet volledig in het voordeel zijn van de gebruiker. Deze manier van tracking vormt namelijk inbreuk op de privacy. Met name op third-party cookies is veel kritiek geuit de afgelopen jaren.

First vs. third-party cookies

Er zijn twee soorten cookies: first- en third-party cookies. Een first-party cookie bevindt zich binnen het domein van een website die je bezoekt, en wordt direct geladen. First-party cookies worden bijvoorbeeld gebruikt om jouw inloggegevens te onthouden. Daar waar bezoekers over het algemeen geen problemen hebben met first-party cookies, worden third-party cookies als schadelijk voor de privacy gezien. Deze cookies worden gemaakt door een andere website dan diegene die je bezoekt en worden gebruikt om je surfgedrag te volgen en zo passende advertenties te kunnen plaatsen. Door deze schending van de privacy schakelen veel bezoekers ad-blockers in, waardoor het als adverteerder lastiger wordt om je doelgroep nog te kunnen bereiken.

Ook Google is overstag

Google heeft aangekondigd te zullen stoppen met het ondersteunen van third-party cookies in Chrome, de populairste internetbrowser ter wereld. Het platform zegt de veiligheid en privacy van hun gebruikers te willen waarborgen en te willen voldoen aan de steeds strenger wordende wereldwijde wet- en regelgeving. Ook wil het de gebruikservaring verbeteren, want door het gebruik van cookies worden websites een stuk trager. Google werkt tot het zover is aan alternatieve advertentiemogelijkheden. Als merk of adverteerder heb je dus twee opties: net zolang wachten totdat cookies volledig uitgerangeerd zijn, of proactief te werk gaan en je alvast oriënteren op slimme, privacy-vriendelijke manieren van adverteren.

Contextual advertising als krachtige oplossing

Geen cookies, geen probleem: bij contextual advertising komt geen enkele cookie van pas. Het gebruikt de kracht van context (ofwel: waarover gaan de artikelen die je online leest) om gebruikers te kunnen categoriseren, groeperen en matchen aan een bepaalde advertentie. Op deze manier staat privacy voorop en worden gebruikers getarget op basis van interesses in plaats van op stereotypen. Zo bereik je je gewenste doelgroep ook nog eens precies op het juiste moment.

Schaalbaar, precies en effectief adverteren

Seedtag loopt internationaal voorop als het gaat om contextual advertising. Achter Liz, het slimme Contextual Artificial Intelligence-systeem ontwikkeld door het bedrijf, zit jaren aan ervaring en technologie. De technologie maakt het mogelijk om razendsnel begrip te krijgen van iedere webpagina, waardoor alleen relevante advertenties worden getoond die naadloos aansluiten op de content die op dat moment wordt geconsumeerd en dus de interesses. Deze manier van adverteren is makkelijk schaalbaar, precies én effectief. Helemaal nu Seedtag het eenvoudig toepasbare ‘Contextual Audiences’ introduceert.

Voor iedereen een audience

Liz heeft al tientallen interessedoelgroepen gedefinieerd en hier zullen aldoor Contextual Audiences bijkomen. Merken en adverteerders wereldwijd kunnen deze manier van targeten vanaf nu gebruiken voor hun campagnes. De Contextual Audiences kunnen worden ingedeeld in drie groepen die makkelijk te activeren zijn: Signature, Seasonal of Custom.

  • Signature audiences zijn kant en klare doelgroepen die je direct kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan: modeliefhebbers die graag de nieuwste collecties dragen en milieubewust zijn.
  • Seasonal audiences zijn doelgroepen die alleen op een bepaald moment van toepassing zijn. Bijvoorbeeld: ouders die speelgoed voor hun kinderen kopen in de kerstperiode.
  • Custom audiences zijn geschikt voor merken die nog een stap verder willen gaan in het specificeren van hun doelgroepen. Bijvoorbeeld: jonge mensen die graag een luxueuze ervaring willen opdoen die hen dichter bij de natuur brengt.

Uit onderzoek blijkt dat Seedtag’s custom categorieën accurater zijn dan standaard manieren van categoriseren. Een toekomst zonder cookies? Geen enkel probleem. Sterker nog, met Contextual Audiences kun je jouw doelgroep nog altijd bereiken, maar dan gerichter én zonder de privacy te schenden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →