Onderzoek bekritiseert Google's advertentiebeleid rondom kindervideo's op YouTube

Amerikaanse organisaties vragen de toezichthouder om een onafhankelijk onderzoek te instellen naar de gang van zaken.

YouTube autoplay-functie

YouTube toont gerichte advertenties voor volwassenen bij video's bedoeld voor kinderen, meldt de Amerikaanse kinderorganisatie Fairplay op basis van eigen praktijkonderzoek. Adalytics, een bedrijf dat onderzoek doet naar online advertentiebestedingen, zegt vergelijkbare commerciële campagnes gezien te hebben. Google, dat advertenties op YouTube verzorgt, weerlegt de onderzoekconclusies en geeft aan dat adverteerders geen campagnes mogen targetten op kinderen.

Volwassenreclames bij kindervideo's

Fairplay meldt dat het deze maand tien dollar heeft uitgegeven aan een Google-advertentiecampagne om op YouTube verschillende typen volwassenen te bereiken, exclusief via YouTube-kanalen die kindercontent publiceren. De reclames verschenen, zo schrijft The New York Times, in verschillende consumentengroepen, waaronder computerliefhebbers, motorfanaten en investeerders. Een advertentiecampagnerapport dat Fairplay van Google ontvangen heeft, maakt duidelijk dat de reclames in totaal 1446 keer vertoond zijn op diverse YouTube-kinderkanalen. Daar horen onder meer 'Talking Tom' en 'Like Nastya' bij. 

Dat zou problematisch zijn omdat YouTube's beleid voorschrijft dat de adverteerder toestemming van een ouder moet hebben om een kijker van een kindervideo te targetten met reclame. Amerikaanse wetgeving is overigens iets minder strikt, en vereist die toestemming alleen als de kijker onder de dertien jaar oud is. 

Google ontkent

Gevraagd naar een reactie antwoordt een Google-woordvoerder tegen The New York Times: 'De conclusies in dit rapport wijzen op een fundamenteel misverstand over hoe adverteren werkt op voor kinderen gemaakte inhoud. We staan geen personalisatie van advertenties toe bij inhoud die voor kinderen is gemaakt, en we staan adverteerders niet toe kinderen te targetten met advertenties in een van onze producten.'

Volgens Google is het audience segment-rapport van Fairplay wellicht gebaseerd op YouTube-kanalen die video's voor zowel kinderen als voor volwassenen delen. En dat de reclames dus vertoond zijn bij video's die niet voor kinderen gecreëerd zijn. 

Fairplay en drie andere non-profitorganisaties denken van niet en hebben de Amerikaanse overheidsinstantie Federal Trade Commission gevraagd om de gang van zaken te onderzoeken. 

Google betaalde in 2019 een Amerikaanse schikking van 170 miljoen dollar in een zaak die draaide om op kindermarketing op YouTube.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie