Vakgenoten! - De Troonrede van Jan Bouts

Als er iets is dat Nederland kan helpen om cohesie en richting te vinden, is dat een scherp geformuleerd doel. Eigenlijk een merkbelofte, stelt Jan Bouts.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij welk beleid zijn merken, bureaus, kortom de hele marketingcommunicatiesector in 2014 het meest gebaat? Een heldere vraag. Een egoïstische vraag ook. En daar ligt nu onmiddellijk ook het eerste deel van mijn antwoord. Aan dat egoïsme hebben we niets. Iedereen die werkt in de marketingcommunicatiesector is juist gebaat bij beleid dat heel Nederland meeneemt en steunt. Want wij moeten het allemaal hebben van elke Nederlander, van elk Nederlands bedrijf, van elke Nederlandse instelling.

Daarom richt ik me op wat Nederland als geheel nu het hardst nodig heeft En wat Nederland nu het meest nodig heeft, is perspectief. Een duidelijke richting, een duidelijk punt aan de horizon. Dat is waar wij onze klanten steeds van trachten te overtuigen: zonder duidelijke koers van het merk, geen propositie, geen logische merkverwachting, geen trouw, minder marge.

En voor beleid is het natuurlijk niet anders. We kunnen beleid dat onherkenbaar is, niet begrijpen, niet onderschrijven, niet langdurig ondersteunen. De verwarrende onderhandelingen vol compromissen in voorbereiding op het in de Eerste Kamer brengen van de wetsvoorstellen, nemen elk gevoel van richting weg. Een punt op de horizon is dan al afwezig.

Dus als er iets is dat Nederland zou kunnen helpen om cohesie te vinden, richting te vinden, dan is dat een scherp geformuleerd doel en koers, met een kloppend hart. Eigenlijk een merkbelofte. Dat ontbreekt nu. Die moet er komen. Want als we allemaal samen een richting inslaan, dan bouwen we sneller aan onze toekomst en onze welvaart. En aan het vormen en formuleren van die merkbelofte kunnen wij als merkstrategen natuurlijk mee helpen.

Jan Bouts is head of strategy bij JWT Amsterdam. Daarvoor had hij een vergelijkbare functie bij Lowe Kuiper & Schouten (later Lowe).

Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem-Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit… Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten – en alle andere Nederlanders – het meest gebaat?

Onder anderen de volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze serie: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Ronald Pont, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Ge Key, Polle de Maagt, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken, Wesley Terhaar en Ron van der Jagt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie