What's in a name?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een collega van mij, die haar eigen communicatiebureau heeft, beweert dat in ons vak je eigen naam als bureaunaam de beste oplossing is. Want, is haar argument, what you see is what you get. Met andere woorden; jij bènt je merk.
Zaterdag stond in de NRC de kleine, maar dreigende kop: ‘Dirk Scheringa is terug’. Dirk Scheringa is ook zijn eigen merk, een ijzersterk merk, een met eigen handen opgebouwd merk, een op intuïtie gebaseerd merk, een merk dat niet kapot kon gaan - en tot slot - een failliet merk met een luchtje eraan.

Twee jaar nadat zijn bank in Wognum kopje onder ging en een aanzienlijk deel van Nederland in faillissement met zich meetrok, komt Dirk Scheringa terug. En hoe! Zijn nieuwe bedrijf heet Dirk Scheringa Factoring (afgekort DSF). De idee is dat hij MKB’ers die met samengeknepen billen op betalingen zitten te wachten, geld gaat voorschieten. Slim bedacht, gat in de markt! Factoring is relatief nieuw, schrijft het NRC, het toezicht erop is nog beperkt en de methode staat niet onder toezicht van de Nederlandsche Bank.

Dirk heeft, in de twee jaar dat hij zijn geld heeft verdiend met het geven van lezingen terwijl hij slechts 1 huis in Drenthe had, van de gelegenheid gebruik gemaakt een nieuw plannetje te maken. Als paal boven water stond dat, wat hij ook ging doen, zijn naam in het nieuwe bedrijf terug zou komen. Want als er iemand in zijn eigen merk gelooft, dan is het Dirk Scheringa wel. Daar heeft Dirk vermoedelijk geen adviseur voor nodig, ook geen onderzoek, want het ìs gewoon zo. Dirk Scheringa is nooit iets anders dan zijn eigen merk geweest. Misschien overwoog hij eerst ‘Dirk Scheringa Krediet’, maar toen kwam die malle affaire met die directeur-generaal van het IMF en begreep Dirk dat ‘DSK’ geen goed idee was (overigens was dat, stel ik me zo voor, dankzij een tip van mevrouw Scheringa die aan de keukentafel zei dat de ‘k’ beter een ‘f’ kon worden).

Denk even mee a.u.b… Is Dirk nou dom of briljant? Is die naam zo besmet dat het imago van DSF bij voorbaat kansloos is, of juist niet? Of noopt de wanhoop van de crisis MKB’ers tot het genoegen nemen met dubieuze (maar misschien briljante) geldschieters en is de timing van Dirk gewoon perfect?

PS. Maar dan nog… mocht de hele boel mislukken, dan voorzie ik een zonnige toekomst voor DSC (Dirk Scheringa Communicatie)!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie