'Het is voorbij met apps'

Vandaag had ik een gesprek en zij “begreep” uit een onderzoek dat het voorbij is met de apps.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ikzelf ben  een groot fan en voorstander van apps en kreeg gelijk de behoefte om te onderzoeken waarom mensen dit toch roepen. Want als je kijkt naar de cijfers, het straatbeeld, vrienden en familie om je heen, dan zit iedereen de hele dag in zijn apps.

Omdat ik een soort van &;app-ambassadeur&; ben, heb ik vaak discussies met collega’s en vrienden hiierover.  “Mensen downloaden minder apps” en “minder bedrijven maken apps en maken liever een responsive website”. Ze roepen maar wat.  Als je dit namelijk zo leest, dan lijkt het inderdaad neerwaarts te gaan met de apps. Zonder in dit artikel te gooien met cijfers uit artikelen en onderzoeken wil ik toch een aantal zaken aan de kaak stellen.

Als eerste heeft het onderzoek van Deloitte aangegeven dat Nederlanders minder ‘onzin’  apps downloaden en juist meer ‘volwassen’ apps gebruiken. We hebben hier een kwaliteitsslag in gemaakt. Bedrijven en “marketing managers” die niet geloven in apps hebben deze kwaliteitsslag volledig gemist. Bij apps gaat het niet om pageviews, CPM, conversies of ‘time spent’. Bij apps gaat het om de core van je dienstverlening, om het voor jouw klanten makkelijker en leuker om zaken met je te doen. Werken aan een relatie, is echt iets anders dan een online salesfunnels. Wat trouwens &;zo 2013&; is.

Daar waar banken kantoren moeten sluiten, omdat “iedereen online bankiert”, denk ik dat we juist nog meer  moeten testen, ontwerpen, uitproberen, experimenteren met apps, mobile devices en connected devices. Binnen 3-5 jaar is desktop één van de 10 schermen waarmee een gebruiker (klant) met jouw dienst interacteert. Apps maken het gebruik van mobile devices gewoon veel makkelijker, ja zelfs veel makkelijk dan via het web. Als je nu al niet begrijpt hoe apps werken, waar wil je dan over 3 jaar staan?  De ontwikkelingen in de mobiele wereld gaan immers razendsnel.

Om je gedachten te prikkelen:

  • 80% van de UK Twitteraars doen dit via hun mobile
  • Tinder app doet 800 miljoen swipes per dag (wereldwijd).
  • Nederland heeft 9,5 miljoen actieve Whatsapp gebruikers, hoe bereik jij hun? Niet!
  • Nielsen: 89% van de tijd gespendeerd op een smartphone is in een app, dit ten opzicht van mobile web
  • Samsung Galaxy S5 heeft 10 sensoren (Gyro, Fingerprint, Stappenteller, compas, barometer, etc),.. hoeveel heeft je desktop?
  • Facebook maakt 62% van haar omzet via mobile devices (in 2 jaar tijd). Jij? Nul euro
  • Google Play heeft 1,3 miljoen apps, wat leren deze app ontwikkelaars elke dag wat jij niet leert?
  • Instragram is een mobile app.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie