Premium

#lekkersociaal 16: Over de F8 conferentie, groeicijfers van Instagram en virtueel rondhangen

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over collecties bouwen in Instagram, camera filters ontwikkelen en meer.

Het grote Facebook event

Tijdens de jaarlijkse conferentie van Facebook (F8) zijn weer aardig wat snufjes aangekondigd. Bijzonder was wel dat Mark Zuckerberg vertelde dat alles wat hij gejat heeft qua functionaliteiten van Snapchat, slechts de fundering was voor het nieuwe augmented reality platform van Facebook (Camera Effects Platform). Voor dit platform worden ontwikkelaars van over de hele wereld aangespoord om vooral zelf camera-effecten te ontwikkelen. Leuk voor ons, want: straks zijn er oneindig veel filters, stickers en ander ongein die we op onze foto’s kunnen plakken.

Verder ontwikkelt Facebook twee versies van een 360-gradencamera. Op deze manier wil het platform dat er meer 360-graden- en 3D-video’s gedeeld worden. Om dat te stimuleren, geeft Facebook ook de designs van de camera vrij. Kan je lekker zelf knutselen. 

En als jij graag met je maten wilt hangen, maar te lui bent om je bed te verlaten, dan is daar Facebook Spaces voor je. Een virtuele ruimte waar je in virtual reality kunt chillen, praten, video’s kijken en nog veel meer. Tot nu toe alleen beschikbaar als je een Occulus Rift VR headset hebt, maar de verwachting is dat dat uitgebreid gaat worden naar andere VR apparaten.

Welk liedje wordt het?

We gaan stiekem toch nog even door over de F8 conferentie. Spotify heeft namelijk de handen ineen geslagen met Facebook en een speciale bot aangekondigd voor in Facebook Messenger. Deze nieuwe virtuele vriend raadt je hitjes aan op basis van je humeur, activiteiten en de genres waar je van houdt. Daarnaast kan je ook lekker makkelijk je lievelings Spotify-lijstjes delen met je vrienden binnen Messenger en samen een playlist opstellen. Perfect voor wat festival-voorpret bijvoorbeeld.

Samen in een cabana?

Een paar weken terug kwam Google met ‘Uptime’, een app waar je samen met vrienden video’s kunt kijken. Tumblr heeft ongetwijfeld gebaald op het moment van lancering, want zij komen met een soortgelijke app. Cabana geeft je de mogelijkheid om met je vrienden in een ‘kamer’ video’s te kijken. Fijne aan deze kamers is dat ze privé of open kunnen zijn. Dat virtuele hangen met je vrienden is blijkbaar echt een ding aan het worden.

De wereld veranderen met Snapchat

Augmented reality, iedereen is er mee bezig. Nu ook Snapchat. Het merk introduceert ‘World Lenses’ waarmee je augmented 3D elementen in je beeld kunt plaatsen. Leuk, je kunt er zelfs omheen lopen. Wat je nodig hebt? Enkel je smartphone.

Instagram overtroeft Snapchat

Het is nog niet zo lang geleden dat Instagram Stories gelanceerd werd. Toen was men wat sceptisch, vooral de die-hard Snapchatters waren niet van plan om over te stappen naar ‘the Gram’. Inmiddels blijkt dat 200 miljoen mensen niet meer zonder kunnen en dagelijks actief zijn om hun leven te delen via Instagram Stories. Dat zijn er best een boel. En dit zijn er ook best een boel meer dan op Snapchat die, last time we heard, nog op 161 miljoen dagelijkse gebruikers zat. Ben jij er daar nog één van?

Grammen of Pinnen?

Instagram komt ook met een vernieuwing van de bookmarks-functie. Die functie was al heel handig als je bepaalde afbeeldingen wilde ‘opslaan’ binnen Instagram (bijvoorbeeld dat geweldige kapsel van de overbuurvrouw, zodat je dat plaatje aan de kapper kon laten zien). Nu geeft Instagram je de mogelijkheid om ‘collecties’ te maken. Dus dat plaatje van de buurvrouw kan straks onder de noemer ‘keigave kapsels’ en dat plaatje van Mount Everest in de map ‘Dingen die ik waarschijnlijk nooit ga doen maar stiekem wel van droom’. Handig, maar het lijkt wel verdacht veel op Pinterest. Nog niet echt origineel dus Instagram. Maar goed, we gaan het lekker wel gebruiken natuurlijk!

Dit was weer de #lekkersociaal van deze week, maak je even een foto met zelfgemaakte filter terwijl je ‘m leest?

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie