NPO 3FM: de zoektocht naar betere luistercijfers gaat door

De publieke popzender verschuift per september de ‘poppetjes’, maar Evert Bronkhorst verwacht niet dat de cijfers spectaculair zullen verbeteren.

Tja, never a dull moment bij 3FM. Even het geheugen opfrissen: op 14 november 2016 (ruim 10 maanden geleden) werd – nadat de verjonging was mislukt - een compleet nieuwe weg ingeslagen met als codewoord ‘alles anders’. Dj’s op nieuwe plekken, nieuw logo, nieuwe station-voices, nieuwe jingles en een compleet andere opbouw van de playlist.   

Licht herstel
Na de enorme daling in luistercijfers werd in april dit jaar de playlist al onder handen genomen en 2 maanden geleden werd op 26 juni ‘het nieuwe 3FM gelanceerd’. Met een nieuwe slogan ‘Music starts here’,  nieuwe station-voices en een weer aangepaste playlist. 

Men ging meer luisteren naar wat de luisteraar wil horen. De daling in luistercijfers werd tot staan gebracht en er waren voorzichtige tekenen van een licht herstel bij 15-35 jaar.

Maar blijkbaar was dit niet genoeg: per 2 september worden er opnieuw wijzigingen doorgevoerd. In dit geval is het een verschuiving van de ‘poppetjes’, van 12.00 tot 18.00 uur op werkdagen komen er nieuwe en andere dj’s op de zender. In het weekend blijft overdag niemand op dezelfde plek zitten. 

Giel vertrekt
Het belangrijkste nieuws is natuurlijk het vertrek van Giel Beelen van de zender na 20 jaar en een nieuw einde middag drive-time duo met Mark en Rámon in plaats van Frank van der Lende, die Giels huidige uren gaat invullen. Daarnaast wordt er gehoor gegeven aan de oproep vanuit onder meer de NPO om ook vrouwelijke dj’s overdag te programmeren. Van 12.00 tot 16.00 wordt dat een blok met Eva Koreman en Angelique Houtveen (alleen vult Rob Janssen dan weer op vrijdag het blok 12.00 – 14.00 uur). 

Combinatie van factoren
Opnieuw is de vraag of dit voldoende is om het tij te keren. Waren de ‘poppetjes’ het probleem of ligt de oorzaak dieper?
Ik blijf van mening (zoals eerder betoogd op dit prachtige platform) dat het een combinatie van factoren is. Ja, de invulling van dj’s was niet optimaal, wat (mede) veroorzaakt wordt door de macht van de afzonderlijke omroepen. Maar wordt het overall plaatje nu dan zoveel beter? Misschien dat het middag drive time tijdvak sterker wordt, maar verder?

YouTube en streaming
Laten we ook niet vergeten dat het luistergedrag van de primaire doelgroep ook verandert en bijvoorbeeld YouTube als ‘radio’ en streaming bij deze groep heel belangrijk zijn. Kun je dan met andere poppetjes ineens die groep wel naar je zender trekken? 

Dat geldt ook voor de muziekmix. Is de groep mensen die vooral zelf wil bepalen wat ze luistert nog wel te bewegen naar een zender te gaan die voor jou bepaalt wat je hoort?

Cijfers zullen niet spectaculair verbeteren
De toekomst zal het leren, maar ik verwacht niet op dat op korte termijn de cijfers spectaculair zullen verbeteren. Daarbij zal de impact van het vertrek van ‘boegbeeld’ Giel Beelen overigens nauwelijks een rol spelen. Giel was en is een bijzonder getalenteerd en geweldige radiomaker. Maar hij speelde eigenlijk de laatste maanden een zeer bescheiden rol binnen de zender. 

Dat kwam natuurlijk door zijn toegewezen tijdvak, maar ik vermoed ook dat NPO3FM hem bewust weinig naar voren heeft gebracht omdat hij imago-wise toch niet meer de sympathie had van de luisteraar. Ergens is dat toch misgegaan.
Verder blijft het natuurlijk raar dat men een nieuwe programmering de wereld in slingert, maar dat men nog geen invulling heeft voor 18.00-19.00 uur op vrijdagavond. 

Omroeppolitiek
Daarnaast is het vanuit omroeppolitiek interessant of de uren die BNNVara inlevert op 3FM (6 uur) op een andere zender nog gecompenseerd worden. Gezien de discussie op NPO Radio 2 over de uren die Rob Stenders kwijtraakt, vanwege zijn overstap van AvroTros naar BNNVara zou mij het niet verbazen dat toch ergens een ander plekje voor Stenders geregeld wordt. Waarschijnlijk in het weekend, met een omgekeerde zendtijdruil. 

Evert Bronkhorst is Strategy Director bij Vizeum
 

Foto: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie