Na Berlijn en Los Angeles opent creatief bureau Granny kantoren in Amsterdam en Hamburg. Het nieuwe Amsterdamse bureau komt onder leiding te staan van Anne Koning, voorheen global creative manager bij Netflix. Met de twee nieuwe locaties wil Granny haar positie, om wereldwijd campagnes te lanceren voor klanten als Netflix, Spotify en Facebook, verstevigen. Daarnaast zegt het bureau te willen voldoen aan de toenemende vraag vanuit andere internationale opdrachtgevers.
Lifestyle en entertainment-campagnes
Na 6 jaar bij Netflix te hebben gewerkt als brand en global creative neemt Koning de rol van managing director op zich bij de nieuwe bureaulocatie die verwacht voor het einde van het jaar een personeelsbestand te hebben van 20. Alvorens Koning bij Netflix aan de slag ging werkte ze onder meer voor SBS, Endemol en Viacom.
Ze geeft aan dat ze in haar nieuwe rol de entertainment en lifestyle-expertise binnen de campagneteams van het bureau verder wil ontwikkelen, terwijl ze ook nauw betrokken zal zijn bij de internationale groei van Granny.
Granny, opgericht in 2016 houdt het hoofdkantoor in Berlijn en ziet zichzelf als een specialist in lifestyle en entertainment, wellicht een in Nederland bekende campagne was de activatie rondom Netflix-original: Dark.
Fans dragen de activatie
Volgens Koning bestond de activatie, van de show die over tijdreizen gaat, uit een ticketmachine geplaatst in een metro-station waar reizigers een zogenoemd Dark-ticket konden kopen.
‘De show draait om cycli van 33 jaar en het betreffende ticket was geldig op de dag van aanschaf en op dezelfde dag 33 jaar later. Ook kon een kaartje gewonnen worden dat 33 jaar geldig is. De campagne werd een succes doordat Granny het 'fandom' inzette om de show de hypen, de fans deelden beelden op hun socials waardoor zij de activatie droegen. Dat scheelt natuurlijk enorm in het budget voor media.’
Precies dit soort creatieve activaties binnen het segment entertainment gaat er volgens de managing director voor zorgen dat Granny een onderscheidende positie inneemt binnen de Nederlandse bureauwereld.’
Diversiteit is de moeder van de creativiteit
Verder noemt Koning het bureau proactief, creatief en vanuit de basis divers. ‘In Nederland is diversiteit een hot topic, terwijl het bij Granny de moeder is van de creativiteit. Dat reflecteert in het werk dat het bureau, waarvan de studio vooralsnog in Berlijn zit, oplevert. Daarbij is de samensmelting van de zeitgeist en die diversiteit precies de signatuur van Granny binnen de lifestyle- en entertainment-industrie.’
'Granny knows best'
Volgens Koning zorgt de in beweging verkerende tv-industrie ervoor dat er kansen op de markt liggen voor het bureau. 'Wij produceren zelf terwijl normaal de creatie door productiehuizen gedaan wordt, dat maakt ons al interessant voor merken. Op de vraag waar de naam Granny vandaan komt zegt Koning dat deze voortkomt uit ‘Granny knows best' en heeft betrekking op de overdracht, het delen en vergaren van kennis en cultuur.
Ervaring aan bureauzijde
De liefde met de entertainment-industrie heeft Koning volgens haar opgedaan bij een van de eerste social media bureaus: The Social Embassy. ‘Ik loop nu al meer dan 10 jaar mee in het vak en maakte daar mijn eerste social tv-formats. We brachten tweets in beeld en dat was toen heel wat.’ In die zin gaat ze nu dus eigenlijk terug naar de bureaukant.
‘Ik wil nu graag telkens nieuwe mensen ontmoeten en samen uitdagingen oplossen. 'Servicen', en dat is zo waardevol want het verschaft veel inzichten als er in de samenleving op in wordt gezoomd. Aan de merkkant miste ik het ontwikkelen van nieuwe skills een beetje en leek het soms wel alsof ik een trucje deed, eenvoudigweg vanwege de hoeveelheid expertise die ik binnen het entertainment-domein heb. Nu kan ik iets zelf opzetten met de inspiratie ook van Netflix.’
Talent met wereldwijde blik
Zodra het bureau voldoende divers en kwalitatieve medewerkers aan zich heeft gebonden is het plan dat de activaties in Nederland worden ontwikkeld. Zowel voor de lokale markt als voor de internationale merken. Koning: ‘Er is in Nederlands veel talent met een wereldwijde blik. Ik zie dat als een belangrijke toevoeging aan de cultuur van een organisatie. Daarom moet het team gaan bestaan uit verschillende types die allemaal iets toevoegen.’
Sector in beweging
‘Gelukkig merk ik in mijn zoektocht dat veel mensen openstaan voor de visie van Granny, vervolgt Koning.
‘Mensen denken van: 'kom maar op'. Corona is voor creatieven heftig geweest en zij willen weer naar ‘buiten’. Ze hebben weer zin om in teams te werken aan interessante projecten. En daarbij, de creatieve sector is in beweging en ik kijk ernaar uit om te zien wat er allemaal in Q4 aan Internationale campagnes wordt gelanceerd. Zowel door ons ontwikkeld als door andere bureaus. Heerlijk, Ik vind het helemaal spannend.’
'Creatieve uitdager'
Dora Osinde, mede oprichter en chief creative officer van Granny, noemt Koning de perfecte aanvulling: ‘Ze ontwikkelde toonaangevende campagnes in haar vorige functies. Haar entertainment expertise is precies waar we als team op willen voortbouwen om nog meer bijzondere campagnes wereldwijd uit te rollen.’ Osinde voegt daaraan toe dat Granny met de opening van twee nieuwe locaties 'de volgende stap heeft gezet als creatieve uitdager in de bureauwereld’.
Connectie maken met publiek
Het is Koning die afsluit met de mededeling dat het voor merken belangrijker is dan ooit om connectie te maken met het publiek in een wereld die continu verandert. ‘Hiervoor moeten merken in campagnes dichterbij zichzelf blijven. Met de internationale en toonaangevende entertainmentmerken in Amsterdam, is dit een spannende maar logische stap in de ontwikkeling van het bureau. Ik wil de uitzonderlijk diverse bedrijfscultuur en het creatieve talent tot leven te brengen in ons werk.’
Lees ook: