ABN AMRO lanceert speelfilm om honderden crimineel analisten te rekruteren 

De thriller, ontwikkeld door N=5, moet opvallen tussen alle ‘crap from the web en Netflix’ 

ABN AMRO lanceert speelfilm om crimineel analisten te rekruteren 
N=5

ABN AMRO is op zoek naar honderden jonge professionals die de strijd willen aangaan tegen witwaspraktijken door op ‘fout geld’ te jagen. Om jonge mensen enthousiast te maken voor deze taak heeft ABN AMRO samen met N=5 de film  ‘The Dark Side of Money’ gelanceerd.  Deze financiële thriller biedt kijkers een inzicht in de werkelijkheid achter de witwaspraktijken. Volgens de bank wordt tegelijkertijd getest of de young potentials scherp genoeg zijn voor een baan als financial crime analist. The Dark Side of Money is te zien op de website van ABN AMRO. Er is ook een trailer die draait vanaf 2 tot en met 29 juli in bijna 100 Nederlandse bioscopen, waaronder alle Pathé bioscopen, zo maakt de ABN AMRO bekend.

Advertentie
advertisement
The Dark Side of Money: Korte film

Veiligheid

ABN AMRO licht toe dat er wereldwijd zo’n 2.400 miljard euro per jaar omgaat in criminele transacties. Winsten uit drugshandel en andere criminele activiteiten worden witgewassen of er worden andere verboden activiteiten mee gefinancierd. Robert Swaak, ceo van ABN AMRO geeft aan dat Nederlandse banken vaak door criminelen worden misbruikt voor witwaspraktijken.

Volgens hem wordt daardoor de veiligheid van het financiële stelsel aangetast. ‘Witwassen is een enorm probleem. Naar schatting wordt in Nederland jaarlijks 13 miljard euro aan crimineel geld witgewassen. Die geldstromen worden onder andere gebruikt voor drugshandel, mensensmokkel en het financieren van terrorisme. Inmiddels zijn er bij ABN AMRO meer dan tweeduizend mensen in dienst die zich volledig wijden aan het opsporen van financiële criminaliteit. Maar dat is nog niet genoeg. ‘The Dark Side of Money’ moet helpen om de problematiek onder de aandacht te brengen van potentiële collega’s om zo de juiste mensen te vinden die mee willen werken aan een veiliger financieel stelsel.’

ABN AMRO - The Dark Side of Money
ABN AMRO - The Dark Side of Money N=5

Recruitment van crime analisten

Jonge mensen werven voor een bank is geen makkelijke opgave’, zegt Annette van Hunen, communicatiemanager bij ABN AMRO. ‘Velen weten niet dat het werk grote maatschappelijke impact heeft. Dat willen we heel sterk voelbaar maken door het verhaal te vertellen op een manier die past bij de belevingswereld van jonge mensen.’ Het resultaat is een korte thriller die volgens Van Hunen niet zou misstaan op Videoland en Netflix. ‘Deze aanpak geeft ons de ruimte om de ernst van het witwasprobleem groots neer te zetten. En tegelijkertijd kijkers met haviksogen te vinden die scherp genoeg zijn voor het werk als financial crime analist. De film zit namelijk vol met details die niet kloppen, maar die een potentieel crime analist wel op zal vallen.’

Opvallen tussen de 'crap from the web'

‘Om mensen nog echt te raken en op te vallen tussen alle 'crap from the web' en Netflix, moet je met iets anders komen dan een standaard campagne’, zegt Thijs Bontje, creative director van N=5. ‘Helemaal als het om jongere mensen gaat. De kracht van entertainment is dan je vriend. Je boodschap op een creatieve, interactieve en gelaagde manier brengen. Voor een jong merk wellicht peanuts, maar voor ABN AMRO is dat een nieuwe en dus best spannende stap. Waarbij we de ruimte kregen om all the way te gaan, duister en rauw. Daarnaast is deze campagne een goed voorbeeld van een geïntegreerde 'centre piece' campagne, waarbij alle uiteenlopende middelen worden geproduceerd vanuit één 'werkstuk'. En met die optelsom, creativiteit, entertainment en slim produceren haal je maximale impact uit je budget.'

Credits:

Opdrachtgever : ABN AMRO

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Annette van Hunen, Maaike Scholtens, Sanne van der Bie, Sanne Dekker

Creatief bureau: N=5

Productiemaatschappij: Tebber Nekkel

Mediabureau: Storm digital / Mediacom

PR-bureau: NewsLab

Plaats als eerste een reactie

Advertentie