Chocolade van Ritter Sport is terug, maar niet om te delen

Humoristische campagne rondom de vorm van de tablet moet het oeroude merk afstoffen om plek te verwerven binnen Nederlandse chocolademarkt.

Chocolade van Ritter Sport is terug, maar niet om te delen
Truman

Na jarenlange afwezigheid lanceert Ritter Sport een nieuwe campagne die het merk moet afstoffen om een eigen plek te veroveren binnen de drukke Nederlandse chocolademarkt. De vierkante vorm van de reep die het merk al sinds de jaren 30 onderscheidt staat centraal in de nieuwe campagne, die maar één boodschap heeft: ‘Ritter Sport, vierkante chocolade die je niet wil delen.’ Zowel de nieuwe positionering van het chocolademerk als de campagne is ontwikkeld door Truman. 

De uitdaging

Volgens Ritter Sport vertellen alle chocolademerken nagenoeg hetzelfde verhaal: ‘Wij zijn de beste chocolade met de heerlijkste ingrediënten. Verleidelijk gegeten door mooie mensen die intens genieten of bereidt door de beste chocolatiers. En ook duurzame cacao is een commodity aan het worden. Dat is natuurlijk heel goed nieuws. Maar het is dus een uitdaging om een unieke plek in het hoofd van de consument te veroveren.’

Chocolade niet delen

Paul Hillesum, founder van Truman, legt uit dat zijn bureau die plek in het hoofd verwacht te veroveren door in de nieuwe campagne het DNA van Ritter Sport, kleurrijkheid, actieve levensstijl en vierkante vorm, te combineren met een opgedaan consumenteninzicht. ‘Als je mensen vraagt of ze hun chocolade willen delen, dan geven ze waarschijnlijk het sociaal wenselijke antwoord: ‘Ja, natuurlijk!’. Toch blijkt dat veel mensen chocolade het liefst alleen, soms stiekem, op hun eigen moment eten en het liever niet delen. Er zijn zelfs mensen die hun chocolade verstoppen voor anderen.’ Hillesum zegt dat Ritter Sport de logica er ook wel van inzag, dát inzicht in combinatie met de vorm van de chocoladetablet leidde vervolgens tot het nieuwe thema van de campagne, waarvan de voertaal Engels is. 

Nieuwe doelgroep

Janny van der Avoort, brand manager bij Ritter Sport vertelt dat veel mensen geen associaties hebben bij het merk waardoor het nu een goed moment is om het merk bij een nieuwe doelgroep te introduceren, zonder de bestaande doelgroep in de weg te zitten. 

De commercials

Padel - Ritter Sport
Bootcamp

Credits:

Bureau: Truman

Klant: Ritter Sport Benelux

Verantwoordelijk bij klant: Janny van der Avoort, Jeroen Homveld en Anouk Hellemons

Strategie en concept: Truman

Filmproductie: Coen van Berkel (Soda Amsterdam)

Regie: Amber Franssen (Truman)

DOP: Jeroen Simons

Fotografie: Michiel Spijkers

Animatie: Nick van de Berg (Truman)

Food stylist: Lize de Vries

Geluid: Bouk Bouwmeester (Studio Beng)

Muziek: Bob Gelissen (Blobbermaninc)

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Chris Havinga
Hmmm waar heb ik deze propositie eerder gehoord...?! Hands Off My Chocolate, te lekker om te delen bestaat al 7 jaar! #copycat
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie