5 zaken om de in-store Mobile Experience te verbeteren

Mobile devices worden veel gebruikt tijdens het shoppen in fysieke winkels, daarom is het zaak om als retailer mobile te omarmen zowel voor consumenten die ver weg van de winkels zijn, die dichtbij de winkels zijn en die in de winkel zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tegenwoordig worden consumenten op allerlei verschillende momenten en locaties geactiveerd via hun smartphones of tablets om naar de winkel van de desbetreffende retailer te komen. Dit gebeurt vaak op twee verschillende manieren: ten eerste zijn er de algemene/persoonlijke berichten via sms’jes, e-mails en push-berichten, waarbij de klant op een willekeurig tijdstip en locatie wordt benaderd. Ten tweede is er de groep klanten die als zij in de buurt van de desbetreffende retailer komen een persoonlijk bericht ontvangen, beter bekend als Geo-Fencing. Deze vorm van communicatie is een stuk relevanter voor de consument aangezien dat net de extra trigger kan zijn waarom hij/zij de winkel in komt.

Er zijn dus genoeg manieren om de klant naar de winkel toe te verleiden, maar eenmaal in de winkel is er vaak weinig meer met het mobiele device te beleven. Dat is opvallend gezien het feit dat 84% van de smartphone shoppers hun mobiele device gebruiken terwijl ze aan het shoppen zijn in een fysieke winkel. De helft daarvan gebruikt zijn mobile device zelfs gemiddeld meer dan 15 minuten. Deze tijd wordt vooral besteed aan het opzoeken van prijzen en productinformatie, zodat het niet meer aan de medewerker gevraagd hoeft te worden.

Er zijn een aantal zaken die de in-store experience kunnen verhogen en het aankoopproces te vergemakkelijken.

1) Op het moment dat de klant binnenkomt ontvangt het een persoonlijk welkomst push-bericht. Eventueel kan er op basis van de producten die de consument op zijn/haar verlanglijst heeft ook persoonlijke mobile coupons aangeboden worden.

2) Het gratis gebruik maken van Wi-Fi in de winkel en deze ook onthouden, zodat de volgende keer dat de klant binnenkomt in de winkel automatisch een Wi-Fi verbinding is.

3) Aangezien mobile search erg belangrijk is tijdens het shoppen in fysieke winkels is een product/barcode scanner een ideale tool voor de consument. Het simpelweg scannen van de barcode kan leiden naar productinformatie, voorraad en reviews, waarna het product met een paar klikken besteld kan worden en vervolgens thuis afgeleverd wordt.

4) Als de consument ervoor kiest om het product in gelijk in de winkel te kopen kan het product betaald worden aan de kassa en punten worden bijgeschreven door de mobile Membercard te scannen.

5) Voor de grotere winkels zou er een shop-route bepaald kunnen worden waarbij de consument met het mobile device door de winkel wordt geleid aan de hand van favoriete merken of verlanglijst.

Er zijn dus een aantal zaken waardoor de in-store mobile experience voor de consument verbeterd kan worden en het aankoopproces vergemakkelijkt wordt. Maar het is ook erg belangrijk dat de consument beloond wordt voor de uitgevoerde handelingen met bijvoorbeeld punten om te sparen voor kortingen/activiteiten.

Bron: Google (2013), How in-store shoppers are using mobile devices. Shopper Marketing Council, p.1-37.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie