Dit zijn de genomineerden voor de YouTube Works Awards 2024

De genomineerden op een rijtje, inclusief duiding van twee juryleden.

Afbeelding: YouTube

De genomineerden voor de vier prijzen van de YouTube Works Awards 2024 zijn bekend. Een vakjury bestaande uit marketeers, creators en vertegenwoordigers van bureaus heeft zich gebogen over ingestuurd werk van Nederlandse adverteerders.

The Underdog-prijs is er voor een klein tot middelgroot merk dat met een beperkt budget een impactvolle campagne weet te realiseren, en YouTube meeneemt in de mediamix. De Creative Excellence-prijs is er voor de campagne met de beste creatieve uitvoering op YouTube, door slim gebruik te maken van het platform. De derde prijs is de Masterful Media Planning-award, bedoeld voor de campagne die een media-first-strategie hanteert en optimaal gebruikmaakt van mediaplanning. Tot slot is er de Changemakers-prijs voor een merk dat met een campagne op (onder meer) YouTube aandacht vraagt voor een sociaal- of klimaatprobleem en kijkers inspireert om actie te ondernemen.

De genomineerden op een rij

Genomineerden zijn op 12 maart geïnformeerd. De winnaars worden op 18 april aangekondigd op een door YouTube georganiseerd prijzengala. Naar wie de vier prijzen en niet te vergeten de grand prix gaan, weten alleen de juryleden en YouTube.  

Hieronder de genomineerden per prijscategorie op een rij:

Creative Excellence

  • How Kruidvat stayed ‘in the picture’ during the whole summer
    • Client: Kruidvat
    • Agency: DDB Amsterdam, DDB Retail, Annomann, GroupM Nexus
  • Christmas campaign dé VakantieDiscounter
    • Client: dé VakantieDiscounter
    • Agency: Indie 
  • #NotAvailableInTheMetaverse
    • Client: Unilever 
    • Agency: GroupM Nexus, Mindshare, LOLA MullenLowe
  • BERLIN: The tale of interactive storytelling.
    • Client: Netflix
    • Agency: Dept, Jellyfish

Masterful Media Planning

  • Driving (Online and Offline) Traffic and Sales via YouTube Using a Geo-Split Setup
    • Client: Beter Bed 
    • Agency: Team5pm
  • How Kruidvat stayed ‘in the picture’ during the whole summer
    • Client: Kruidvat
    • Agency: DDB Amsterdam, DDB Retail, Annomann, GroupM Nexus
  • Krassen voor Succes: Altijd prijs met de vernieuwde YouTube Strategie van Albert Heijn
    • Client: Albert Heijn
    • Agency: Dentsu 
  • Tempo-Team's Werkplezier: Vreugdevolle carrières creëren
    • Client: Tempo-Team 
    • Agency: Studio M, Wavemaker, GroupM Nexus 

Underdog

  • Keuringsdienst van Banen
    • Client: Buurtzorg
    • Agency: Cantona, Nijenhuis & Co
  • Increase brand awareness in a niche market with a full funnel YouTube strategy
    • Client: Uitgekookt
  • Own the city, not the bike
    • Client: Swapfiets
    • Agency: Better Call Sol, Co.lab
  • Noteworthy in Niche
    • Client: Shea Moisture
    • Agency: GroupM Nexus, Mindshare, Media.Monks

Changemakers

  • Halfbakken IJs tegen Halfbakken beleid
    • Client: Unilever
    • Agency: GroupM Nexus, Mindshare, Boomerang Agency
  • Model Crashes
    • Client: ProRail
    • Agency: Media.Monks, 5:00 AM
  • The cleanest billboard in the world
    • Client: Smyle 
    • Agency: Fitzroy
  • How Bol increased awareness about neurodiversity in the centre of their Christmas video advertising campaign
    • Client: Bol 
    • Agency: Dept agency, &Agency, Dentsu

Case omschrijven

Marloes Gaaf, head of AV bij Dentsu, zat voor de eerste keer in de achtkoppige jury. ‘Dat was heel leuk, want de jury was erg divers en kon zo verschillende visies delen’, vertelt ze aan Adformatie. ‘De een is heel creatief, waar ik vanwege mijn achtergrond in mediaplanning meer lette op de insights en resultaten.’ Volgens Gaaf is een gevarieerde jury belangrijk omdat een case niet eenzijdig te beoordelen is, maar een combinatie van aspecten omvat.

Wat haar het meest opviel aan de ingediende cases? ‘De manier van opschrijven. Hoe beter de case omschreven was, hoe beter wij konden beoordelen. Met omschrijven bedoel ik meer informatie meegeven dan alleen de media-KPI’s, dus bijvoorbeeld ook de zakelijke doelstellingen én resultaten. Zodat de jury kan bepalen wat de campagne écht voor het merk gedaan heeft.’

Wat wil Gaaf nog kwijt? ‘Ik heb geprobeerd om echt naar de case te kijken en niet aan de meewerkende bureaus. Dat is voor mij belangrijk omdat ik zelf bij een bureau werk, en daar geen voordeel of nadeel uit wilde halen. Cases waar mijn bureau Dentsu aan meegewerkt heeft, mocht ik niet beoordelen. Ik was dan in een andere ruimte. Dat vind ik een goede zaak. 

Humor is in trek

Ook Baba Touré, oprichter van Home en Combo, zat voor het eerst in de jury van de YouTube Works Awards. ‘Ik merkte heel erg dat inzendingen die heel creatief zijn en mediatechnisch slim gebruikmaakten van YouTube erbovenuit staken. Cases die een community betrekken met een actieve rol in de campagne, vond ik het leukst om te jureren.’

Kijkend naar de genomineerden valt Touré iets op. ‘Dat zijn er veel vanuit mediabureaus en minder vanuit creatieve bureaus. Daar valt nog wel wat te winnen. Waarschijnlijk zijn er nog veel cases, maar hebben die hun weg naar deze awardshow nog niet gevonden. Dat is jammer. Of je ziet dat cases wel ingestuurd worden, maar weinig raakvlak hebben met YouTube. Qua thema onder inzendingen zie ik humor in verschillende varianten terugkomen. Die vorm van entertainment past naar mijn mening goed bij het platform.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie